Klagomål enligt förordning (EG) nr 1107/2006
Transportstyrelsen och Konsumentverket har ett gemensamt ansvar för att reglerna som skyddar funktionshindrade passagerare följs.
Konsumentverket ansvarar för ärenden som rör nekad ombordstigning (artikel 3 och 4 i förordningen).
Transportstyrelsen ansvarar för övriga ärenden (artikel 5 till 12 i förordningen)
Så här anmäler du till Transportstyrelsen
För att Transportstyrelsen ska kunna utreda och ta ställning till din anmälan behöver vi ha viss information. Tänk på att anmälan ska innehålla
- ditt namn
- din postadress
- ditt telefonnummer.
Anmälan ska dessutom innehålla
- vem du anmäler (flygbolag alternativt flygplats)
- vad som har hänt
- när det hände
- varför du gör en anmälan till Transportstyrelsen
- på vilket sätt du upplever att förordningens krav inte uppfyllts
- uppgifter om resan (beställningsdatum, flygnummer, datum, avreseort, resmål)
- skriftlig bevisning om det finns (bifoga gärna denna).
Anmäl på en blankett eller i ett digitalt formulär
Vill du använda formuläret skickar du din anmälan digitalt via denna webbplats. Gå till det digitala formuläret för klagomål enligt förordning (EG) nr 1107/2006t.
Vill du använda du blanketten skickar du din anmälan via vanlig post till:
Transportstyrelsen
601 73 Norrköping
Gå till blanketten för klagomål enligt förordning (EG) nr 1107/2006.
Allmän handling
Din anmälan kommer att diarieföras och hanteras av Transportstyrelsen som är en statlig myndighet.
Det innebär att det du skickar till oss, oavsett om du skickar det med e-post, vanlig post eller fax, blir en offentlig handling som registreras och sparas i vårt diarium.
Hade du nytta av informationen på den här sidan?
Tack för att du lämnade ett omdöme!