Regler för tillhandahållande av marktjänster på flygplatser

På den här sidan presenteras kommande regelverk för tillhanadahållande av marktjänster på flygplatser. Beslut av EASA förväntas fattas vid årsskiftet 2024/2025. 

Från och med årsskiftet 2027/2028 kommer EU-regelverket för tillhandahållande av marktjänster på flygplatser (KOMMISSIONENS DELEGERADE FÖRORDNING (EU) …/...) att börja gälla. Se underlag här: Opinion No 01/2024 Ground handling requirements.

Förfarandet för att reglera tillhandahållande av marktjänster ska vara proportionellt mot exponeringen för flygsäkerhetsrisker. Därför ansågs ett ”sign-and-start”-system i form av en försäkran/deklaration vara den lämpliga formen av självutvärdering och formell erkännande av en organisation att den är kapabel att ta sitt ansvar för säker tillhandahållande av marktjänster.

Samtidigt räcker det med en försäkran/deklaration för att Transportstyrelsen ska få information om omfattningen av marktjänster hos dessa organisationer.

Syftet med förordning (EU) GH …/... är att reglera marktjänster på flygplatser för att säkerställa lika villkor för organisationer som tillhandahåller marktjänster i Europa, inklusive när dessa tillhandahålls som egenhantering av flygoperatörer och därmed öka den övergripande flygsäkerheten och minska skadorna på flygplan, utrustning och fordon kring flygplan.

Regelverket innehåller bl.a. krav på ett ledningssystem som ska vara proportionellt anpassat mot verksamhetens storlek och komplexitet. Ledningssystemet ska omfatta bl.a. hanteringen av flygsäkerheten, säkerhetskultur, utbildningskrav för GH-personal och underhållsprogram för den utrustning som används för tillhandahållande av marktjänster samt operativa krav.

De berörda intressenterna är följande

EU-förordningen om marktjänster gäller för marktjänstorganisationer (GHSP) som tillhandahåller tjänster på flygplatser i Sverige och som av Transportstyrelsen erhållit EU-certifikat eller nationellt certifikat. Helikopterflygplatserna som använder procedurer för instrumentinflygning eller instrumentstart är dock undantagna från detta regelverk.

Dessa kan antingen vara stora organisationer som tillhandahåller ett brett utbud av marktjänster av olika verksamhetstyper eller mindre organisationer som endast tillhandahåller en eller ett mindre antal marktjänster.

Typ av marktjänstleverantörer:

  • Stand-alone organisation - Fristående organisation eller som en del av en företagsgrupp för marktjänster. 
  • Aerodrome operator - Flygplatsoperatör som tillhandahåller marktjänster.
  • Self-handling - Flygoperatör som tillhandahåller marktjänster till sig själv eller inom en företagsgrupp för flygoperatör (egenhantering).

Dessa organisationer måste lämna in en försäkran eller deklaration till Transportstyrelsen, genom vilken de förbinder sig att ta ansvar för säkra marktjänstaktiviteter.

Försäkran/deklaration från leverantörer av marktjänster

Organisationer som tillhandahåller marktjänster ska lämna in sin försäkran (en ifylld deklaration, inklusive bilaga för varje flygplats där organisationen tillhandahåller marktjänster), till Transportstyrelsen.

Deklarationen ska vara Transportstyrelsen tillhanda så snart som möjligt efter att denna förordning har vunnit laga kraft (tidigast januari 2025), dock senast 30 dagar före tillämpningen av förordningen.

Om marktjänstorganisationen genomför någon ändring enligt OR.GH.DEC.100 b punkt 1-6 (ändringar som påverkar innehållet i deklarationen), ska denne anmäla ändringen till Transportstyrelsen genom att lämna en ny deklaration med tillhörande bilaga som tydligt visar vilka förändringar som har genomförts. Ändringen ska anmälas till Transportstyrelsen snarast möjligt, dock senast 30 dagar efter att ändringen har skett. Blankett för deklaration samt tillhörande bilaga/bilagor ska fyllas i och postas/mejlas till myndigheten (Registrator Luftfart). Du hittar blanketten och bilagan under rubriken relaterad information.

Vi återkommer till dig inom två veckor efter att vi fått din försäkran/deklaration och informerar dig om den ungefärliga handläggningstiden. Då får du även veta om det är något du måste komplettera din försäkran med.

Exempel av marktjänstaktiviteter som omfattas av förordningen

  • Passagerarhantering, inklusive passagerare med personer med funktionshinder och personer med nedsatt rörlighet;
  • Bagagehantering;
  • Luftfartygsservice; (exv. drift av marktjänstutrustning, tankning och tömning av luftfartygsbränsle, toalettservice, exteriör tvätt av luftfartyg, avisning och anti-isning av luftfartyg)
  • Turnaround aktiviteter; (exv. luftfartygslastning och lossning av bagage, frakt, post, catering och lastningsövervakning)
  • Frakt- och posthantering;
  • Övervakning av marktjänstaktiviteter.

Tillsyn

Transportstyrelsens inspektörer kommer att utföra regelbundna tillsynsaktiviteter på olika sätt i olika områden. Intervallet av tillsynen kommer att beslutas individuellt genom en riskbaserad modell. Exempel på vilka sätt tillsynen genomförs och vilka områden som ska tillsynas är:

  • Granska register (utbildningsprogram, revisionsprogram, underhållsprogram, mm.), data, framtagna rutiner och procedurer.
  • Ta kopior av eller utdrag ur sådana register, data, rutiner och procedurer och annat material, men även be om en muntliga förklaringar;
  • Tillgång till relevanta lokaler, driftsplatser eller andra relevanta arbetsområden;
  • Utföra revisioner, undersökningar, tester, övningar, bedömningar, inspektioner; och
  • Vidta eller initiera åtgärder vid behov.

Frågor och svar

Tillkommer det några avgifter för leverantörer av marktjänster?

Transportstyrelsen kommer att fastställa en engångsavgift för granskning och registrering av deklarationen, ändring av inlämnad och varifierad deklaration samt en årsavgift.

Vad förändras, vad förändras inte?

Förändringar/Nytt på EU-nivå:

  • GHSP (Ground Handling Service Provider) är formellt ansvarig för säker tillhandahållande av tjänster;
  • Obligatoriskt ledningssystem och SMS för GHSP;
  • Obligatoriska utbildningsstandarder och fortsatt kompetens hos GH-personal;
  • Flygoperatörer och flygplatsoperatören inte längre godkänner deklarerade organisationers arbete när GH kontrakterade tjänster tillhandahålls i EU;
  • Direkt tillsyn av GHSP av behörig myndighet.

Ingen förändring:

  • Tillhandahållande av tjänster enligt flygoperatörens rutiner.
  • Efterlevnad av flygplatsrutiner tillämpas på GHSP.
  • Flygoperatören förblir ansvarig för flygplanens säkerhet.

Vilka organisationer och marktjänstaktivititer omfattas inte av denna förordning?

Denna förordning ska inte tillämpas på följande aktiviteter och organisationer som utför dem när dessa inte är kumulerade med andra GH-aktiviteter:

  • Rangering av luftfartyg (Marshalling). Denna aktivitet ska följa förordning (EU) 139/2014.
  • Flight dispatch som utförs av flight dispatchers enligt definitionen i förordning (EU) nr 965/2012. Dessa aktiviteter ska följa förordning (EU) 965/2012.
  • Lastkontrolluppgifter relaterade till lastplanering, vikt- och balansberäkningar, lastkontroll telexmeddelanden och kommunikationer samt utfärdande av lastkontrolldokument. Dessa aktiviteter ska följa förordning (EU) 965/2012.
  • Markövervakning som utförs av flygoperatörer som en egenhanteringsverksamhet (Self-handling) eller inom en enda företagsgrupp för lufttrafikföretag. Dessa aktiviteter ska följa förordning (EU) 965/2012.
  • Oljehantering för luftfartyget (inklusive påfyllning, service) utförd av underhållsorganisationer godkända enligt förordning (EU) 1321/2014, andra organisationer som följer förordning (EU) 1321/2014 och andra underhållsorganisationer som innehar ett godkännande utfärdat i enlighet med ICAO Annex 8, Chapter 6.
  • Exteriörrengöring av luftfartyg när den utförs av underhållsorganisationer godkända enligt förordning (EU) nr 1321/2014, andra organisationer som följer förordning (EU) nr 1321/2014 och andra underhållsorganisationer som innehar ett godkännande utfärdat i enlighet med ICAO Annex 8, Chapter 6 och aktiviteten ingår i organisationens underhållsmanual.
  • Marktransport av andra personer än passagerare och besättningsmedlemmar. Dessa verksamheter ska uppfylla tillämpliga krav i förordning (EU) nr 139/2014.
  • Egenhantering, när den utförs av luftfartygsoperatörer som utför någon av följande typer av operationer:
    • Kommersiell lufttransport med annat än komplexa motordrivna luftfartyg.
    • alla flygoperationer med komplexa eller annat än komplexa motordrivna luftfartyg som inte är kommersiella lufttransporter.
  • Hantering av passagerare med nedsatt rörlighet när detta är den enda marktjänsttjänst som tillhandahålls av en flygplatsoperatör med egen personal, inte kumulerad med andra marktjänster som tillhandahålls av den flygplatsoperatören.

 

Kontakt

Frågor om det kommande regelverket kan ställas till 
FB-TS-RES-ghspdeklaration@transportstyrelsen.se.