EASA har inte i (EU) Nr 139/2014 definierat vad en fullskaleövning ska innehålla. Transportstyrelsens ställningstagande är följande.  Grundförordningen 216/2004 anger att flygplatsens operatör ska säkerställa att flygplatsen erbjuder ändamålsenliga räddnings- och brandbekämpningstjänster. Sådana tjänster ska reagera på ett tillbud eller ett haveri tillräckligt snabbt och ska minst omfatta utrustning, släckmedel och tillräcklig personal. AMC2 ADR.OPS.B.005(b) anger att flygplatsoperatören ska fastställa vilka typer av olyckor som kan inträffa och vilka parter som kommer av vara involverade med mera. Det görs genom räddningsplanen. Syftet med en fullskaleövning är att öva den allvarligaste identifierade olyckan i räddningsplanen. Det innebär att en fullskaleövning kommer att vara olika omfattande för olika flygplatser.

Av GM2 ADR.OPS.B.005(c)  framgår det att EASA anser att fullskaleövningen ska genomföras på flygplatsen. Det är dock ett GM vilket innebär att det finns möjlighet att planera fullskaleövningen på en annan plats. Dock så måste förutsättningarna att öva den allvarligaste identifierade olyckan i räddningsplanen vara uppfyllda.

Enligt AMC1 ADR.OPS.B.005(c) ska räddningsplanen övas med en fullskaleövning vart annat år. Avser inte flygplatsoperatören att genomföra en fullskaleövning vartannat år så måste flygplatsoperatören ansöka om en AltMoC.

GM4 ADR.OPS.B.005(a) anger vilka typer av övningar som bör ingå i en planering. Där anges bland annat sabotage och naturkatastrofer. Transportstyrelsen ställningstagande är att GM4 ADR.OPS.B.005(a) kan vara till hjälp när man ska identifiera möjliga olyckor som kan inträffa.  Det finns således inte något behov av att planera för alla uppräknade typer av olyckor och katastrofer. Exempelvis är sannolikheten tämligen låg att en flygplats i Sverige kommer att drabbas av en tsunami. Eftersom sannolikheten är i det närmaste obefintlig så finns det inte något behov för flygplatsoperatören att implementera en rutin för en tsunami. Gällande bombhot, kapningar osv så relaterar det mer till händelser inom luftfartsskydd och det polisiära. En flygplatsoperatör ska naturligtvis ha rutiner för sådana händelser. Dock så behöver inte dessa händelser ingå i en fullskaleövning i enlighet med AMC1 ADR.OPS.B.005(c).