Ansökan om upprättande av farligt område (D-område)
Vad är ett farligt område?
Transportstyrelsen kan besluta att ett område ska vara ett farligt område (D-område) om det finns risk för luftfartens säkerhet, men där risken inte är tillräckligt stor för att motivera ett restriktionsområde. Farliga områden skapas för att skydda luftfartyg från exempelvis:
- Skjutning från marken eller luften
- Bombfällning
- Sprängning
- Målbogsering
- Annan för luftfarten farlig verksamhet
Viktiga tidskrav
En komplett ansökan ska skickas in senast sju veckor före den planerade tidpunkten för inrättandet av ett farligt område.
Om verksamheten gäller UAS/drönare
Om ansökan syftar till att möjliggöra verksamhet med UAS/drönare som flyger utom synhåll, hanteras ärendet också som en geografisk UAS-zon. Handläggningen för geografiska UAS-zoner medför en avgift enligt 2kap. 7 § TSFS 2024:78 Transportstyrelsens föreskrifter om avgifter.
Innehåll i ansökan
1. Kontaktuppgifter (obligatoriskt)
- Namn på organisation eller myndighet
- Adress, postnummer, postort
- Telefonnummer, e-post, och kontaktperson
1.1 Kontaktuppgifter under verksamhetens gång
- Telefonnummer till personer/personal som kan svara på frågor under verksamheten
- Vid UAS-verksamhet och sprängningar kommer dessa uppgifter publiceras för luftfarten.
2. Planerad verksamhet (obligatoriskt)
- Beskriv vilken typ av verksamhet som ska utföras.
3. Motivering (obligatoriskt)
- Ange varför det behövs ett farligt område och vilket syfte området ska uppfylla.
4. Områdesinformation
4.1 Namn
- Föreslå ett namn kopplat till den geografiska platsen.
4.2 Koordinater och buffert
- Beskriv området med koordinater enligt formatet WGS84.
- Begränsa antalet koordinater till max 10 och beskriv området medurs från den nordvästligaste punkten.
- Exempel:
625038N0124302E - 624756N0125849E - 624213N0125126E - 624738N0124025E - 625038N0124302E
- Använd gärna LFV:s Drönarkarta för att skapa och transformera koordinater till WGS84-format.
4.3 Höjd och buffert
-
Ange områdets höjd i fot AMSL (feet above mean sea level).
-
Vid UAS-/drönarflygning ska en säkerhetsbuffert på 500 ft (150 meter) adderas till höjden.
-
Exempel:
- Områdets högsta punkt = 150 meter över havet.
- Flyghöjd = 120 meter + buffert (150 meter) = 420 meter (ca 1377 fot). Höjden avrundas uppåt till 1400 fot AMSL.
-
Exempel på resulterande höjdintervall:
- GND-4000 ft AMSL (området sträcker sig från markytan upp till 4000 fot över medelhavsnivån)
- GND-FL70 AMSL (området sträcker sig från markytan upp till flygnivå 70)
- 3000 ft AMSL-FL195 (området sträcker sig från 3000 fot över medelhavsnivån till flygnivå 195)
Om höjden ligger inom intervallet 5001–6000 ft, ska höjden anges som flygnivå (FL) från och med FL060.
5. Giltighetstider (obligatoriskt)
- Ange start- och sluttid i UTC-format, t.ex. 01-01-2022, 0900 – 31-12-2022, 2359.
- För kontinuerlig giltighet anges H24.
- Exempel tidsintervaller:
MÅN 0900-1600TIS 0900-1300ONS 0800-1300TOR N/AFRE 1100-1400
6. Samverkan
- Redogör för eventuell samverkan med andra myndigheter, intressenter eller verksamhetsaktörer, inklusive deras kontaktuppgifter.
7. Övrigt underlag (obligatoriskt)
- Bifoga en kartbild över området från Drönarkartan.
- Lägg till annan relevant information för Transportstyrelsens handläggning.
Komplett ansökan ska skickas till Transportstyrelsen senast sju veckor före aktuell tidpunkt för inrättande av ett farligt område.
Så här skickar du in din ansökan
- E-post: luftfart@transportstyrelsen.se
- Postadress:
Transportstyrelsen
Sjö- och luftfartsavdelningen
601 73 Norrköping
Kontakt
- Telefon: 0771-503 503
- E-post: asm@transportstyrelsen.se