Vid tillsättning av någon av de nämnda befattningarna ska organisationen ansöka/nominera genom att använda

  • Form 2 (BSL14344)
  • Reviderad(e) manualer där ändringen framgår
  • Form 4 (BSL14345)
  • Management of change med bilagd genomförd bedömning av den tillträdande.

Transportstyrelsen granskar sedan ansökan/nomineringen och de formella meriterna mot gällande regelkrav, liksom de bedömningsgrunder operatören har anfört i processen för att ta fram en lämplig person.

Om kraven och bedömningsgrunderna är rimliga kallas personen till en intervju. Om det gäller tillträde av ny CMM eller SM kallas även AM till intervjun.

Information och förberedelse inför intervju

Syftet med intervju är att säkerställa att den tilltänkta befattningshavaren har tillräckliga kunskaper att hitta i och förstå regelverket. Utöver detta vill vi också se att den prövade kan omsätta regelverket i praktiken i sin organisation med stöd av sina manualer.

Vi rekommenderar att ni förbereder er genom att studera bland annat det som är relevant av följande:

  • (EU) 965/2012 (Air Ops), Del-ORO, Del-CAT och applicerbara moment i Del-SPA
  • (EU) 1178/2012 (Air Crew), Del-FCL, Del-CC
  • (EU) 376/2014 (Händelserapportering)
  • (EU) 923/2012 (SERA)
  • TSFS 2016:1 (Luftfartsskydd)

Målsättning

  • ha goda kunskap om tillståndshavarens tillstånd, relevanta delar av manualverket och tillämpliga regelverk

Intervju

Intervjun består av ett antal frågor som den tilltänkta befattningshavaren ska svara på genom en dialog med inspektörerna. Första delen innehåller allmänna frågor kring den funktion som ansökan/nomineringen gäller och sista delen innehåller frågor där svaren står att finna i relevanta regelverk och vi vill se att du söker svaren i rätt förordning eller TSFS.