ASEAN

Ett multilateralt luftfartsavtal mellan EU och EU:s medlemsstater och ASEAN:s medlemsstater* undertecknades i oktober 2022. Avtalet har ännu inte trätt i kraft men tillämpas på provisorisk basis. Avtalet ersätter de bilaterala avtalen mellan EU:s medlemsstater och ASEAN:s medlemsstater, utom Malaysia som än så länge valt att stå utanför avtalet.

Designering

Det finns ingen begränsning av antalet lufttrafikföretag som får utöva rättigheterna i avtalet.

Trafikrättigheter

EU-lufttrafikföretag får utföra reguljära och icke-reguljära (charter) lufttransporter med passagerare och/eller frakt mellan punkter i EU och punkter i ASEAN:s medlemsstater** (tredje och fjärde frihetsrättigheter) utan begränsningar av kapacitet eller frekvenser. Förutsatt att trafiken har sitt ursprung i EU, får lufttransporter även utföras till mellanliggande och bortomliggande punkter (femte frihets rättigheter), med vissa begränsningar.    

Lufttrafikföretag från en ASEAN medlemsstat får utföra reguljära och icke-reguljära (charter) lufttransporter mellan punkter i den ASEAN medlemsstat som lufttrafikföretaget hör hemma i och punkter i EU (tredje och fjärde frihetsrättigheter) utan begränsning av kapacitet eller frekvenser. Förutsatt att trafiken har sitt ursprung i den ASEAN medlemsstat som lufttrafikföretaget hör hemma i, får lufttransporter även utföras till mellanliggande och bortomliggande punkter (femte frihets rättigheter), med vissa begränsningar.

Kapacitetsregler m.m.

Parterna ska tillåta lufttrafikföretagen att bestämma antal frekvenser och kapacitet för de lufttransporter de erbjuder utifrån marknadsmässiga bedömningar. Ingen part får ensidigt begränsa trafikvolym, turtäthet, tjänsternas regelbundenhet eller vilken typ av luftfartyg som den andra avtalsslutande partens lufttrafikföretag får använda, utom om det är av tekniska eller tull-, drifts- miljö- eller hälsorelaterade skäl.

Trafikrättigheterna i avtalet får utövas med wet lease (inhyrning av luftfartyg med besättning) om inhyrande lufttrafikföretag och uthyrande lufttrafikföretag är från samma part. Wet lease med lufttrafikföretag från ett annat land får ske om det är motiverat på grund av exceptionella omständigheter eller behövs för att klara av tillfälliga behov.

Möjlighet finns att ingå code-share, även med lufttrafikföretag från tredje land.

För mer information, se EU-ASEAN Comprehensive Air Transport Agreement (europa.eu).

*Brunei, Kambodja, Indonesien, Malaysia, Myanmar, Filippinerna, Singapore, Thailand och Vietnam

**Avseede Indonesien är punkterna begränsade till Denpasar, Jakarta, Makassar, Medan och Surabaya.