Teoriprov för piloter
För att bli pilot ska du efter genomförd utbildning vid en flygskola genomgå teoriprov. Här kan du läsa mer om vilka krav som finns för att bli godkänd samt vilka regler som gäller vid provskrivning. Teoriproven gör du under uppsikt av en provvakt i systemet PEXO.
Teoriprov för flygcertifikat
För att som elev kunna skriva Transportstyrelsens teoriprov till LAPL, PPL, IR, CB-IR, BIR, CPL och ATPL behöver du gå via en flygskola som sedan anmäler dig till provskrivning. När flygskolan anmält dig till provskrivning skickar Transportstyrelsen en avgiftsfaktura för teoriproven till dig. I fakturan ingår avgift för provvakt och provlokal.
Aktuella avgifter för teoriprov
- Du som ska genomföra teoriprov till SPL gör detta hos Svenska segelflygförbundet.
- Du som ska genomföra teoriprov till BPL gör detta hos Svenska ballongfederationen.
- Du som ska genomföra teoriprov till UL-certifikat gör detta hos KSAK.
I e-tjänsten nedan kan du söka fram flygskolor och de tillstånd de har för att bedriva flygutbildning.
Sök tillståndshavare med gällande tillstånd
Språk på teoriproven
Teoriproven skrivs på engelska, förutom proven för LAPL/PPL som kan skrivas på engelska eller svenska.
Boka tid för teoriprov
För att skriva teoriproven behöver du boka en tid med en provvakt. Detta kan göras av dig själv eller av din flygskola. Provvakterna arbetar på uppdrag av Transportstyrelsen.
Lista över gällande provvakter
Prov till ATPL och CPL kan enbart skrivas vid flygskolor (ATO) som tillhandahåller teoretiska utbildningar till dessa certifikat, eller annan lokal godkänd av Transportstyrelsen.
För att kunna skriva proven behöver din flygskola ha anmält dig till teoriproven och utfärdat en rekommendation i aktuellt delämnesprov i teoriexaminationssystemet PEXO.
Krav för att bli godkänd
- För att få din teoriexamination godkänd krävs att du inom 18 månader skriver godkänt på alla prov som ingår i examinationen. De 18 månaderna räknas från och med den månad du skriver första provet till och med den sista dagen i den 18:e månaden.
- För att bli godkänd på en enskild provskrivning krävs minst 75 procent rätt.
- Du har maximalt 4 försök per delämnesprov.
Vid examination av ATPL, CPL, IR och CB-IR behöver alla prov dessutom genomföras inom 6 sittningsperioder á 14 kalenderdagar. Omprov kan inte skrivas inom samma sittningsperiod.
Om du överskrider någon av ovanstående gränser så krävs det kompletterande utbildning vid en flygskola samt en ny komplett examination.
Regler vid provskrivning
Tillåtna hjälpmedel vid provskrivning
Till proven får du bara ta med de hjälpmedel som framgår av tabellen; du får inte ta med några andra hjälpmedel än dessa.
För PPL-prov | För CPL-, IR- och ATPL-prov |
---|---|
Linjal |
Linjal |
Passare |
Passare |
Transportör |
Transportör |
Navskiva |
Navskiva |
En icke programmerbar, icke alfanumerisk kalkylator med normala vetenskapliga funktioner. |
En icke programmerbar, icke alfanumerisk kalkylator med normala vetenskapliga funktioner. |
Karta 2152AB |
CAP 696,CAP 697, CAP 698, CAP 758 |
Prestandabilagor L1P (Transportstyrelsens prestandabilagor) |
Jeppesen General Student Pilot Route Manual |
|
Engelskt - Svenskt/Norskt/Danskt översättningslexikon |
Ej tillåten utrustning vid provskrivning
Det här får du inte ta med till proven:
* kommunikationsutrustning, såsom mobiltelefon eller surfplatta
* klocka, varken analog, digital eller smartwatch
* in- eller uppspelningsutrustning
* foto- eller filmutrustning.
Regler vid provskrivning
- Det är inte tillåtet att kommunicera med någon annan än provvakten.
- Enbart webbsidan PEXO är tillåtet att ha uppe.
- Det är tillåtet att markera text i utrustningen men att tillföra information kommer att räknas som fusk.
- Det är inte tillåtet att på något sätt dokumentera innehåll från de teoretiska proven; de är sekretessbelagda enligt Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Om reglerna vid provskrivning inte följs
För den som inte följer reglerna vid provskrivning kan hela examinationen komma att ogiltigförklaras. Det kan dessutom innebära att personen gör sig skyldig till brottet osann försäkran. Utöver det kan en person som inte följer provskrivningsreglerna förhindras att genomföra fler provskrivningar i någon av medlemsstaterna inom EASA under en period av minst 12 månader.
Tänk på att innehållet i proven är sekretessbelagt enligt Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) och att det därför kan vara olagligt att sprida information från de teoretiska proven.
Om du har synpunkter på provet
Om du tycker att något i ditt prov är felaktigt rörande innehållet, frågeformuleringarna, bilagorna med mera, så kan du i provsystemet lämna synpunkter på enskilda frågor. Transportstyrelsen kan då i efterhand ta del av dina synpunkter och kontrollera den fråga som du tycker är felaktig.
Det är också bra om du uppmärksammar provvakten på dina synpunkter. Provvakten kan då verifiera synpunkterna om det skulle krävas. Vill du få ett prov granskat, så kan du vända dig till din utbildningsorganisation och be dem kontakta Transportstyrelsen rörande ditt prov.
PEXO demo
Om du vill du prova PEXO finns det en demonstrationsmodul där du kan se hur systemet är uppbyggt och hur det används.