Notex 2/2025

Detta NOTEX innehåller information från examinationsteamet om flygprov för helikopter, D-rep med mera.

Flygprov helikopter

För en sökande som önskar få både behörighet för en SPH-typ i MPO men även MPH-typbehörighet, där helikoptern kan klassas som bägge, krävs inte längre två separata provtillfällen utan provet kan kombineras och dokumenteras på samma blankett. Tänk dock på att kraven för utfärdande skiljer sig mellan SPH och MPH och måste verifieras innan provet.

Funktionen Sök flygprovskontrollant

Den sökfunktion E-tjänster för luftfart som vi har skapat visar inte alltid alla kontrollanter eller deras behörigheter och vi jobbar på en lösning att söka upp felaktigheter. Vi beräknar att alla felaktigheterna ska vara lösta i slutet på maj. Om ni finner felaktigheter eller att ni inte visas alls efter maj månad så maila oss på luft.certifikat@transportstyrelsen.se så ska vi hjälpa till att lösa problemet.

D-rep

D-rep är nu funktionellt även för övriga EASA kontrollanter som är certifierade i ett land som har eID. I nuläget är Österrike, Belgien, Kroatien, Cypern, Tjeckien, Danmark, Estland, Frankrike, Tyskland, Italien, Lettland, Lichtenstein, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien och Spanien anslutna till eID. Gällande vårt grannland Norge har vi fått följande meddelande av Myndigheten för digital förvaltning; ”Den svenska eIDAS-koden är kopplad mot den norska eIDAS-koden men dom har haft en del problem på den norska sidan som dom estimerade skulle vara löst nu under Q1 2025. Dessvärre har vi inte hört om några uppdateringar för problemet och inga nya estimat”.

På den engelska delen av Transportstyrelsens webbplats finns en guide till hur en övriga EASA kontrollanter registrerar sig i systemet Examiners.

Examiner Difference Document

En ny version (Q2) av EDD är publicerad på EASAs webbplats och Transportstyrelsen förväntar sig att ni tar del av den i den utsträckning som er kontrollant kräver.

EASA typ och klasslista

EASA har gjort om typ och klasslistorna för både flygplan och helikopter och de största skillnaderna berör SET men även klassen MEP är justerad.  Vi föreslår att ni tar del av dessa på EASAs sida EASA Class and Type Rating and Endorsement lists och då även läser ”Explanatory notes”.

Sjöflygsblanketten (Sea rating)

Vår blankett för sjöflyg är under omarbetning och kommer att publiceras inom kort.