Förändringar i hanteringen av Bilaga I-ansökningar
Publicerad 21 mar 2025
Transportstyrelsen har en ny hantering avseende utökning, förlängning och förnyelse av bilaga I-luftfartyg.
Inom kort kommer Transportstyrelsen att uppdatera flera av blanketterna som används i ansökningar om behörighet för Bilaga I luftfartyg. Målet är att förenkla för de piloter som flyger Bilaga I luftfartyg.
Ändringarna innebär att ansökningar om utökning, förlängning och förnyelse av bilaga I luftfartyg ska hanteras med samma blankett som för motsvarande EASA behörighet. Till exempel:
Om du innehar en behörighet för SEP(land) Annex I som du önskar förlänga baserat på genomförd kompetenskontroll, ska du använda blankett TSL7100 - TMGs and single-pilot aeroplanes, except High-Performance Compex Aeroplanes.
Om du innehar en behörighet för SEP(land) Annex I som du önskar förlänga baserat på erfarenhetskraven i FCL.740.A(b)(1)(ii) ska du använda blankett TSL7554 - Intyg om förlängning av klassbehörighet.
Motsvarande hantering som ovan gäller även för flermotoriga enpilotsflygplan enligt bilaga I (TSL7100) och helikoptrar enligt bilaga I (TSL7076).
Detta innebär även att blankett TSL7347 (Bilaga I luftfartyg) inte ska skickas in i samband med utökning, förlängning eller förnyelse av en bilaga I behörighet. Denna blankett används endast för att ansöka om ett första utfärdande av en Annex I bilaga, när behörigheten tidigare funnits i flygdagboken. Blanketten har även översatts till svenska.
Mer information om bilaga I-luftfartyg finns på sidan Bilaga I-luftfartyg.