Konvertering av certifikat
På den här sidan återfinns information om krav och tillvägagånssätt för att konvertera ett flygcertifikat från tredjeland.
För att kunna genomföra en konvertering av ett certifikat utfärdat i tredjeland behöver tredjelandscertifikatet och en typ- eller klassbehörighet vara giltig, för behörigheten man avser konvertera. Vidare krävs att sökande har PIC-privilegier för den typ/klassbehörighet som ska konverteras.
Teoriexaminationerna som krävs vid konvertering av PPL, BPL, SPL och ATPL sätts upp i samband med ansökan om konvertering. Vid redan godkänd teoriexamination genomförd i annan EASA-medlemsstat bifogas teoriintyg vid ansökan.
För flygprov som genomförs i luftfartyget behöver sökande ha ett giltigt medicinskt intyg av relevant klass för certifikatet som ska konverteras. För en konvertering till ett svenskt certifikat krävs ett svenskt medicinskt intyg utfärdat av Transportstyrelsen. Flygprov som utförs i simulator kräver inget medicinskt intyg, det krävs dock för certifikatutfärdande.
För dig med ett PPL utfärdat av FAA kan det finnas möjlighet att genomföra en konvertering via BASA-avtalet. Läs mer på sidan Konvertering av FAA certifikat enligt BASA, om inte gäller följande information.
För sökande med minst 100 timmars flygtid:
Innehavaren måste uppfylla följande minimikrav för relevant kategori av luftfartyg:
- Uppfylla kraven för utfärdande av relevant klass- eller typbehörighet i enlighet med kapitel H
- Genomföra och uppnå godkänt resultat i en teoriexamination bestående av ämnen Luftfartsrätt och Människans prestationsförmåga (Air law, Human performance).
- Inneha ett medicinskt intyg, lägst EASA klass 2
- Genomföra ett språkprov och som lägst uppnå nivå 4
- Avlägga ett godkänt flygprov för relevant certifikat i enlighet med Del-FCL, Del-SFCL eller Del-BFCL
För att ansöka om konvertering av ett PPL, BPL eller SPL används nedanstående blankett:
Application form for conversion of ATPL, PPL, SPL and BPL
För sökande med mindre än 100 timmars flygtid:
För att konvertera ett PPL, SPL eller BPL där totaltiden underskrider 100 timmar behöver sökande gå via en utbildningsorganisation. Utbildningsorganisationen gör sedan en bedömning av hur mycket av utbildningen som kan krediteras (teori och praktik) och ansöker därefter om reducerad utbildning till Transportstyrelsen. Sökande behöver sedan genomföra utbildningen och behöver skriva en fullständig teoriexamination till PPL, SPL eller BPL. I övrigt gäller de krav som framgår av ovan stycke för sökande med minst 100 timmars flygtid.
Konvertering av CPL är inte möjlig. Däremot kan en sökande gå via en utbildningsorganisation och få utbildningstiden reducerad. Utbildningsorganisationen gör en bedömning av hur mycket av utbildningen som kan krediteras (teori och praktik) och ansöker därefter om reducerad utbildning till Transportstyrelsen. Vidare krävs följande för att kunna gå vägen genom reducerad utbildning till ett EASA CPL:
- Uppfylla flygtidskraven för ett CPL-certifikat (modulär)
- Uppfylla kraven för utfärdande av relevant klass- eller typbehörighet i enlighet med kapitel H i Del-FCL
- Genomföra och uppnå godkänt resultat i en fullständig teoriexamination till CPL eller ATPL
- Inneha ett medicinskt intyg EASA klass 1
- Genomföra ett språkprov och som lägst uppnå nivå 4
- Avlägga ett godkänt flygprov till CPL i enlighet med Del-FCL
För att se vilka utbildningsorganisationer som har tillstånd för utbildning till CPL kan följande e-tjänst användas:
Sök tillståndshavare med gällande tillstånd
Vid konvertering av ett ATPL behöver följande krav vara uppfyllda:
- Uppfylla erfarenhetskraven för utfärdande av ett ATPL i relevant kategori av luftfartyg enligt kapitel F i bilaga I till förordning (EU) nr 1178/2011 (Del-FCL). Se nedanstående tabell.
- Uppfylla kraven för utfärdande av relevant typbehörighet i enlighet med kapitel H
- Genomföra och uppnå godkänt resultat i en fullständig teoriexamination till ATPL
- Inneha ett medicinskt intyg EASA klass 1
- Genomföra ett språkprov och som lägst uppnå nivå 4
- Avlägga ett godkänt flygprov till ATPL i enlighet med Del-FCL
Erfarenhetskrav | Flygplan | Helikopter |
Total flight time | 1500h | 1000h |
MPO | 500h | 350h |
PIC/PICUS | 250h | 250h |
Cross-country | 200h varav minst 100h PIC | 200h varav minst 100h PIC |
Instrument time | 75h | 130h |
Night flight | 100h | 100h |
För att ansöka om konvertering av ett ATPL används nedanstående blankett:
Hade du nytta av informationen på den här sidan?
Tack för att du lämnade ett omdöme!