Notex 2 2023
Detta NOTEX innehåller information om ändring av blankett TSL 7076, instrumentbehörighet (IR) för bilaga I luftfartyg samt tillgodoräknande av IR i kombination med kompetenskontroller för en typ- eller klassbehörighet i enlighet med tillägg 8 till EU 1178/2011.
Den 30 oktober 2022 infördes nya regler genom genomförandeförordning (EU) 2021/2227, vilket bl.a. innebär att definitionen för flerpilotshelikopter har ändrats.
Del-FCL definierar en helikopter som flerpilotshelikopter om den:
- är certifierad för två piloter
- opereras i enlighet med förordning nr (EU) 956/2012 där samma förordning kräver minst två piloter.
Transportstyrelsen har tidigare informerat om vilka delar i förordning (EU) nr 965/2012 där det framgår att två piloter krävs, detta framgår på blanketten TSL 7076 (tabell 3 nedan).
Efter information från den europeiska flygsäkerhetsbyrån (EASA), så har Transportstyrelsen reviderat blanketten avseende operationer i tabell 3 då:
- EASA inte ansåg inte att det krävdes två piloter för området
- ett nytt, inte tidigare identifierat område, där det krävs två piloter i förordning 965/2012 har införts
Sammanfattningsvis kommer därför instruktion på blankett TSL 7076 ändras enligt nedan, så att det även framgår när förordning (EU) nr 965/2012 kräver två piloter.
Multi pilot helicopter, either by certification or by 965/2012. To be checked by the examiner if the test is conucted in a multi pilot helicopter.
Multi pilot helicopter is on of the following options:
- Helicopter certified for two pilots
- Helicopter certified for one pilot but regulation 965/2012 requires more than one pilot. See table 3 below
Type of operation | Additional requirements |
---|---|
HEMS night flight with two pilots. |
MCC course; or at least 500 hours of flight time as a pilot in multi-pilot operations. (Ref. ORO.FC.100 & FCL.720.H) Have at least 70 hours as PIC on helicopters and have passed the ATPL(H) theoretical knowledge examinations. (Ref. FCL.720.H) |
Operations under IFR of helicopters with an MOPSC of more than 19. (Ref. ORO.FC.200) |
|
Operations under IFR helicopters with an MOPSC or more than 9 (Ref. ORO.FC.200) | |
IFR offshore OSAP approaches to rigs or vessels in transit. (Ref. SPA.HOFO.1125(b) |
IR för bilaga I luftfartyg
I de fall en pilot har en IR knuten till sitt bilaga I luftfartyg måste det finnas en motsvarande EASA klassbehörighet eller typ med tillhörande IR. I bilagan kommer behörigheten enligt nedanstående exempel:
Class/type/IR Klass/typ/IR |
Valid until Gäller t.o.m |
IR valid until Ir gäller t.o.m. |
Remarks and restrictions Anmärkningar och begränsningar |
---|---|---|---|
SEP (land) Annex I | 30/06/2025 | 30/06/20 24 | IR privileges based on equivalent EASA class/type rating(s) including IR |
Tillgodoräknande av IR-delen i kombination med kompetenskontroller i enlighet med tillägg 8
Vid de tillfällen där kontrollanter förlänger en IR med hjälp av tillägg 8 måste det dokumenteras på protokollet på två ställen.
Givetvis måste IR behörigheten skrivas in under rubriken “I have entered the following details in the applicant’s licence” och dokumentera även förlängningen på enklaste vis i rutan ”additional information” exempelvis genom att ”skriva SEP(A) IR förlängd i samband med MEP/IR PC enligt tillägg 8”.
Hade du nytta av informationen på den här sidan?
Tack för att du lämnade ett omdöme!