Notex 1/2025
Hej och God fortsättning på det nya året!
Det sker två stora förändringar under 2025, det första är att inrapportering av kompetenskontroll (PC) för förlängning av MPA och SPHPA kommer att ske digitalt från och med den 16 januari klockan 10:00. Det andra är att vi kommer att erbjuda vidareutbildning till flygprovskontrollant för de som så önskar med start 2025. Transportstyrelsen vill också klargöra vad som gäller kring ATPL(A) flygprov i detta NOTEX samt upplysa om att det nu även finns FEM för både segelflyg och ballong på EASAs hemsida.
Digital provrapportering
Från och med den 16 januari klockan 10:00 ska kompetenskontroller (PC) för förlängning av MPA och komplexa SPHPA genomföras i systemet Digital reporting (D-rep). I nuläget kan bara Svenskcertifierade kontrollanter rapportera in PC via detta system på Svenskcertifierade piloter. För att logga in krävs att kontrollanten har ett svenskt bank ID.
Inom en relativt snar framtid kommer även övriga EASA kontrollanter att kunna rapportera in MPA och SPHPA kompetenskontroller (PC) för förlängning av Svenskcertifierade piloters behörigheter via D-rep.
Systemet i sig bygger på Tillägg 9 och speglar TSL7077 blanketten digitalt. Det finns en inbyggd logik för att förhindra att icke behöriga kontrollanter eller piloter genomför kompetenskontrollen (PC). Logiken förhindrar också kontrollanten att skicka in ett icke komplett eller felaktigt protokoll. När kontrollanten skickar in rapporten efter kompetenskontrollen (PC) skapas ett ärende (TSCERT 2025-XXXX), Transporstyrelsens certifikatsregister (Empic) uppdateras med det nya utgångsdatumet på behörigheten och piloten, kontrollanten och en tredje valfri e-postmottagare får kopia på kompetenskontroller (PC). Detta sker digitalt och ingen certifikatshandläggare granskar detta på något sätt, men möjlighet för manuell hantering finns genom att ni väljer ”Authority attention required” i systemet. Detta flaggar då ett ärende som kommer hanteras av en certifikatshandläggare och kan gälla vad som helst såsom en IR tillägg 8 kreditering eller att linjerna på baksidan av flygcertifikatet är slut osv…
Systemet hanterar och rapporterar Pass, Partial Pass och Fail på samma sätt som blankett TSL7077. Systemet har också en funktion att genomföra omprov efter en Partial pass och om omprovet sker inom en månad får kontrollanten tillgång till det föregående (Partial pass) protokollet. En funktion att avbryta provet vid ett eventuellt underkänt och avbrutet prov finns också.
Innan ni som kontrollanter kan nyttja systemet måste ni läsa igenom instruktionerna, en så kallad ”Tutorial”, och därefter kan ni använda systemet.
Om D-rep inte tillåter er att starta en förlängning av typbehörighet så föreslår vi att ni noga kontrollerar era egna behörigheter (typbehörighet, instruktör och kontrollant) och att piloten i fråga har en gällande behörighet. Detta då systemet gör en validering mot Empic och om något är utgånget kan ni inte genomföra kompetenskontrollen.
Skulle systemet inte fungera, eller att enheten som används inte längre fungerar, så kan man starta om systemet och öppna provet på nytt. Skulle det vara omöjligt att använda D-rep går det fortfarande, som nödlösning, att använda blankett TSL7077 och skicka in den som tidigare. Viktigt är dock att alla problem rapporteras till Transportstyrelsen så att de kan åtgärdas.
Länk till D-rep.
Vidareutveckling av D-rep. under 2025
Anledningen att vi först valde att digitalisera MPA och SPHPA är att där sker de flesta proven och effektiviseringen blir mest märkbar. Sedan slutet på 2024 sker vidareutveckling av systemet för Helikopter och när det är klart så går vi vidare med klass-prov för flygplan.
Förändringar i samband med Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2024/2076 gällande SPHPA som kan påverka D-rep
Den förändring i FCL.725 b) 2)* som trädde i kraft i augusti 2024, och förändrade hur ett SPHPA typ (ex PC24) med begränsning till flerpilotsverksamhet skrivs i ett flygcertifikat kan störa D-rep om inte typen i fråga är uppdaterad i Empic. Om det finns en skillnad mellan vad som står i pilotens certifikat och den förlängning som D-rep presenterar efter kompetenskontrollen så använd ”Authority attention required” för manuell hantering och förklara skillnaden.
* Om den som ansöker om ett första utfärdande av en typbehörighet för ett enpilotsluftfartyg genomgår flygutbildningen och flygprovet i enbart flerpilotsverksamhet, ska typbehörigheten utfärdas med en begränsning till flerpilotsverksamhet. Den begränsningen ska avlägsnas när sökanden genomgår, i enlighet med tillägg 9, tilläggsutbildning och en kompetenskontroll som omfattar de nödvändiga momenten för enpilotsverksamhet.
För alla andra fall ska formen av verksamhet inte föras in i certifikatet.
Vidareutbildning till flygprovskontrollant
Från och med 2025 kommer Transportstyrelsen att erbjuda vidareutbildning till flygprovskontrollant till de som önskar, vi har planerat fyra tillfällen för detta under året. Anmälan till dessa kurser kommer ut på Transportstyrelsens hemsida i slutet av januari. Givetvis kan inte alla gå vid första tillfället eller första året så vi planerar att genomföra ett så rättvist urval som möjligt baserat på efterfrågan och tillgång både på typen/klassen och geografiskt samt i enlighet med Transporstyrelsens rutinbeskrivning.
ATPL flygprov
Transportstyrelsen vill klargöra hur ett certifikatsprov för ATPL ska genomföras.
I enlighet med FCL.520.A ska en sökande till ett ATPL(A) genomföra ett flygprov i enlighet med tillägg 9 till denna del ha uppvisat förmåga att som befälhavare på ett flerpilotsflygplan enligt IFR utföra relevanta förfaranden och manövrer med en kompetens som är lämplig för de befogenheter som tilldelas. Således måste provet genomföras och dokumenteras som PIC.
Punkt 14 i Tillägg 9 beskriver att de som ansöker om ett första utfärdande av en typbehörighet för flerpilotsflygplan eller ATPL ska också uppvisa förmåga att agera som PM, dvs den sökande ska testas i båda rollerna vilket ska framgå av dokumentationen.
Sökandena kan välja antingen vänster- eller högersätet vid provet om alla punkterna i provet/kontrollen kan utföras från det säte som valts, vilket givetvis kontrollanten får bedöma i varje enskilt fall.
Punkt 15 i Tillägg 9 beskriver hur följande punkter, som omfattar en befälhavares uppgifter, ska särskilt kontrolleras vid kontrollantens prövning/kontroll av personer som ansöker om ett ATPL, oberoende av om sökanden agerar som PF eller PM:
- Förmåga att leda samarbetet i besättningen.
- Förmåga att upprätthålla en allmän överblick över luftfartygets funktion genom lämplig övervakning.
- Förmåga att göra prioriteringar och fatta beslut i överensstämmelse med säkerhetsaspekter och gällande regler och bestämmelser som är tillämpliga för den aktuella situationen, inbegripet nödlägen.
Ett ATPL prov kan kombineras med ett flygprov för ny typ eller om en annan pilot genomför OPC eller kombinerad PC/OPC. Det ska med tydlighet framgå, innan provets början, vad syftet med provet är, att alla förkunskaps och erfarenhetskrav är uppfyllda och hur provet ska genomföras. Samtliga ovan nämnda punkter ska vara uppfyllda för att provet ska anses genomfört.
I GM1 till FCL.1015 (c)(6) framgår det att 120 minuter ska anses som en guide till provets tid vilket ställer stora krav om det ska kombineras med exempelvis en OPC där en ordinarie befälhavare i en organisation ingår.
Flight Examiner Manual (FEM)
Till sist vill vi informera om att FEM nu finns tillgängligt även för segelflyg och ballongkontrollanter på EASAs hemsida.