Notex 1/2024

Som ni kanske har lagt märke till har vi på Transportstyrelsen publicerat att Genomförandeförordning (EU)2024/2076 trätt i kraft den 14 augusti 2024 på sidan Information om nya regler – genomförandeförordning (EU) 2024/2076. Dessa regler påverkar både flygplan och helikopter så vi föreslår att ni läser igenom de delar som berör er verksamhet.

Som en följd av dess reglers förändringar kommer blankett TSL7077 att uppdaterats med, bland annat;

  • möjlighet att dokumentera flygprov, kompetenskontroll och borttagande av restriktion för Cruise relief co-pilot (CRCP) på första sidan.
  • Uppdaterade Instruktioner i slutet av blanketten
  • Efter önskemål från branschen har de övningar (Aircraft training eller LIFUS utbildning) som genomförs efter flygprov brutits ur TSL7077 och dokumenteras istället på en egen blankett som heter TSL7783.

För er som examinerar helikopter har blankett TSL7076 uppdaterats och övningarna 2.6, 2.6.1, 5.4.1 & 5.4.2 är uppdaterade i enlighet med regelverket. Vidare är det numera möjligt att förlänga en helikoptertyp genom att genomgå en repetitionsutbildning på minst en timmes total flygtid med en instruktör.

Något som sektionen för flygcertifikat har lagt märke till är att bilagan till Bilaga I luftfartyg ofta glöms av vid förlängning av EASA behörigheter. Vi vill därför påminna om den information som finns på sidan Bilaga I-luftfartyg, se utdrag nedan

”Du som har en klassbehörighet för motsvarande enmotor klass (SEP) i ditt EU-certifikat kan tillgodoräkna dig all flygtid och PC som genomförs i EU-luftfartyg mot ovanstående krav. Det vill säga att du som exempelvis gör PC på en C172 för klassen SEP(land) kan då även förlänga din klassbehörighet för Annex I och detta skrivs in i bilagan till ditt certifikat...”

Vi vill också påminna er om att EASA har publicerat samtliga delar av Flight Examiner Manual (FEM) för både flygplan och helikopter. Vi som jobbar med examination på Transportstyrelsen kan inte nog understryka vikten av att samtliga kontrollanter tar del av FEM. Det som fortsatt är under utveckling är FEM för ballong och segelflyg.

Vi önskar en fortsatt trevlig sensommar!

Hade du nytta av informationen på den här sidan?

Tack för att du lämnade ett omdöme!