Instruktörer inom flygutbildning
Här kan du läsa mer om hur du blir flyginstruktör.
Utbildning
För rättigheten att agera instruktör inom flygutbildning krävs att du först genomgår en instruktörsutbildning vid en godkänd utbildningsorganisation (ATO för flygplan och helikopter och ATO/DTO för segel eller ballong). Efter genomförd utbildning bedöms den blivande instruktörens förmåga att utbilda en elev till den nivå som krävs för utfärdande av relevant certifikat, behörighet eller behörighetsbevis (Kompetensbedömning).
Förlänga eller förnya din behörighet
Flygplan och helikopter
För att förlänga eller förnya en instruktörsbehörighet används blanketterna nedan där även relevanta krav framgår:
Aktuell erfarenhet för instruktörer segel (FI(S))
Segelflygplan
För att agera som instruktör på segelflyg så gäller krav på aktuell erfarenhet. Samtliga följande punkter ska enligt SFCL.360 inom de tre senaste åren vara uppfyllda för att uttnyttja din FI(S) behörighet:
-
Repetitionsutbildning vid en ATO/DTO
-
Flygutbildning som FI(S) à minst 30 timmar eller 60 starter och landningar
-
Inom de senaste 9 åren genomfört en utbildningsflygning under övervakning.
Blankett till utbildningsflygning segelflygplan: Utbildningsflygningar segelflygplan svenska - Transportstyrelsen
I de fall du inte uppfyller samtliga krav enligt ovan kan du istället genomföra repetitionsutbildning vid ATO eller DTO och en kompetensbedömning med en kontrollant. Detta ska vara genomfört inom de senaste 3 åren för att få verka som instruktör. För dig som inte är aktiv som segelflyglärare, och aldrig uppfyller erfarenhetskraven i punkten 2 på minst 30 timmar eller 60 starter och landningar, innebär det att du alltid behöver ha genomfört en repetitionsutbildning och kompetensbedömning under den föregående tre årsperioden.
Blankett för kompetensbedömning FI(S): Assessment of Competence Instructor Sailplane, initial issue and recency - Transportstyrelsen
Aktuell erfarenhet för instruktör ballong (FI(B))
Ballong
För att agera som instruktör på ballong så gäller krav på aktuell erfarenhet. Samtliga följande punkter ska enligt BFCL.360 inom de tre senaste åren vara uppfyllda för att uttnyttja din FI(B) behörighet:
-
Repetitionsutbildning vid en ATO/DTO
-
Flygutbildning som FI(B) à minst 6 timmar i ballong
-
Inom de senaste 9 åren genomfört en utbildningsflygning under övervakning.
Blankett till utbildningsflygning ballong: Utbildningsflygningar ballong svenska - Transportstyrelsen
I de fall du inte uppfyller samtliga krav enligt ovan kan du istället genomföra repetitionsutbildning vid ATO eller DTO och en kompetensbedömning med en kontrollant. Detta ska vara genomfört inom de senaste 3 åren för att få verka som instruktör. För dig som inte är aktiv som ballongflyglärare, och aldrig uppfyller erfarenhetskraven i punkten 2 på minst 6 timmar, innebär det att du alltid behöver ha genomfört en repetitionsutbildning och kompetensbedömning under den föregående tre årsperioden.
Auktorisation att förlänga klassbehörighet/typbehörighet* som instruktör
Om du som instruktör (FI(A), CRI(A), FI(H)), vill ha möjlighet att förlänga klassbehörigheten SEP eller klassbehörigheten TMG, respektive typbehörigheter för enmotoriga, enpilotshelikoptrar upp till 3175kg för, ska du ansöka om detta med följande blankett.
Ansökan om auktorisation enligt FCL.945
Notera att kraven i enlighet med FCL.945 måste vara uppfyllda, samt att nedanstående handbok efterföljs när befogenheterna enligt FCL.945 nyttjas.
Handbok för FI eller CRI vid förlängning av behörighet
* endast typbehörigheter för enmotoriga, enpilotshelikoptrar upp till 3175kg.
Hade du nytta av informationen på den här sidan?
Tack för att du lämnade ett omdöme!