• Aktuell erfarenhet (recency) regleras i FCL.060.
  • Kravet gäller all CAT och icke-kommersiella flygningar med passagerare. För icke-kommersiella flygningar utan passagerare finns inget krav på recency.
  •  Kravet är samma för PIC och co-pilot. (särkrav för cruise relief co-pilots).
  • De tre starterna/inflygningarna/landningarna kan genomföras i SP eller MP beroende på vilka privilegier piloten har. En pilot som har privilegier för både SP och MP kan tillgodoräkna sig flygningar från den ena verksamheten till den andra och vice-versa. Observera dock att om CAT-flygningar ska genomföras som SP under IFR och/eller mörker gäller att de tre starterna/inflygningarna/landningarna ska göras som SP, detta regleras i ORO.FC.202.
  • De tre starterna/inflygningarna/landningarna ska vara som PF. Flygningar som PM räknas inte.
  • De tre starterna/inflygningarna/landningarna ska vara i samma typ/klass, eller i en FFS som motsvarar den typ/klass som ska användas.
  • Ytterligare tillgodoräknanden kan finnas i OSD för respektive typ.
  • Särkrav för CAT: en pilot kan förlänga 90-dagarstiden upp till 120 dagar förutsatt att flygningar i den förlängda tiden är LIFUS genomförd med TRI. En sådan TRI måste då ha privilegier för detta (ej FFS-only).
  • Särkrav för CAT: en pilot vars recency gått ut måste genomföra träningsflygning med en kvalificerad instruktör i luftfartyget eller FFS för att uppnå de tre flygningarna inom föregående 90-dagarsperiod. Det går alltså bra att genomföra icke-kommersiella flygningar för att förlänga sin recency, men det räcker alltså inte att genomföra icke-kommersiella flygningar för att återfå sin recency för CAT-flygningar.