För flygplan och helikopter:

Om du haft ett giltigt nationellt certifikat, A, AH, B, BH, D eller DH kan du omfattas av övergångsregler till JAR-FCL och därefter Del-FCL. Har du innehaft flygplanscertifikat 1997-01-01 eller senare, alternativt ett helikoptercertifikat 2000-01-01 eller senare omfattas du av övergångsregler. Det innebär att A och B-teorin har övergått till PPL respektive CPL-teori och du behöver inte genomföra teorin på nytt (OBS! ATPL och IR teorin måste göras om). Det innebär också att det räcker med kompletterande utbildning på den klass- eller typbehörighet du hade i det nationella certifikatet och sedan en kompetenskontroll enligt nuvarande regelverk, Del-FCL. Alla andra tillhörande krav såsom t.ex. medicinskt intyg och språkbehörighet behöver också vara gällande.

Observera även att för dig som haft ett D/DH-certifikat utfärdat i dessa fall och därmed omfattas av övergångsbestämmelserna ovan gäller särskilda bestämmelser för att återuppta certifikatet. Kontakta Transportstyrelsen i dessa fall.

Om du däremot haft ett nationellt certifikat som förfallit innan 1997-01-01 (för kategorin helikopter gäller innan 2000-01-01) omfattas du inte av övergångsregler. Det innebär att du behöver genomföra teorin på nytt igen, dvs hela teorin för det certifikat som du ska återuppta. När det gäller den praktiska utbildningen är svaret att man endast kan tillgodoräkna sig flygtid och att flygskolan får ta fram en individuell träningsplan. Förbehållet är att samtliga moment ska vara genomförda. Utbildningen måste avslutas med flygprovet för PPL. Alla andra tillhörande krav såsom t.ex. medicinskt intyg och språkbehörighet behöver också vara gällande. 

För segel:

För ett utgånget nationellt segelflygarcertifikat har det upprättats en tillgodoräknande rapport i samråd med EASA (den anger ingen tidsgräns för S-certifikaten mer än att det gäller utgångna nationella segelflygarcertifikat).

Rapporten säger att en pilot med utgånget S-certifikat behöver gå via DTO för en bedömning och genomföra kompletterande utbildning. Efter detta behöver ett flygprov genomföras. Piloten behöver däremot inte läsa om teorin. Svenska segelflygförbundet har tagit fram en blankett för detta tillgodoräknande som ska användas i dessa fall, då alla tillgodoräknanden måste gå via DTO.

Alla andra tillhörande krav såsom t.ex. medicinskt intyg ska vara gällande.

För ballong:

För ett utgånget nationellt FB-certifikat krävs att en konverteringsblankett fylls i och skickas in till ballongfederationen, som sedan skickar in blanketten till Transportstyrelsen. På blanketten framgår vilka krav som gäller för ett utgånget nationellt FB-certifikat. Rapporten säger att en pilot med utgånget FB-certifikat behöver gå via DTO för en bedömning och genomföra kompletterande utbildning. Efter detta behöver ett flygprov genomföras. Du behöver däremot inte läsa om teorin. Alla andra tillhörande krav såsom t.ex. medicinskt intyg ska vara gällande.