Ny tillämpning avseende antal kompetensbedömningar (AoC) vid förlängning av instruktörsbehörigheter

Publicerad 17 jan 2024

Transportstyrelsen ändrar tillämpningen av regelverket när det gäller kompetensbedömningar vid förlängning av instruktörsbehörigheter. Den nya tillämpningen börjar gälla 1 januari 2025.

Transportstyrelsen har tidigare haft tillämpningen att instruktörer som innehar flera olika instruktörsbehörigheter, endast behöver genomföra en AoC, vid förlängning av samtliga instruktörsbehörigheter som innehas.

Efter att Transportstyrelsen sett över kravbilden och för att harmonisera med hur övriga medlemsländer tillämpar kraven i gällande regelverk, kommer tillämpningen att ändras enligt följande:

Den nya tillämpningen innebär att Transportstyrelsen drar gränsen mellan instruktion i luftfartyget och instruktion i simulator (FSTD). Detta innebär att ytterligare en AoC kan behöva genomföras om en instruktör t.ex. innehar en TRI(MpA) och en FI(A) (vilket innebär en AoC i simulator för TRI behörigheten och en AoC i flygplanet för FI-behörigheten).
Kraven återfinns i FCL.935 och FCL.935.TRI.

För att illustrera denna ändring har Transportstyrelsen tagit fram nedanstående bilder med exempel till hjälp:

Förtydligande bild AoC i flygplan

*Exemplen som ges ovan för TRI, förutsätter att instruktören följt den rangordning som anges i FCL.935.TRI.

Förtydligande bild AoC i helikopter

*Exemplen som ges ovan för TRI, förutsätter att instruktören följt den rangordning som anges i FCL.935.TRI.

Eftersom Transportstyrelsen tidigare haft en annan tillämpning att endast en AoC räcker för att förlänga samtliga instruktörsbehörigheter som innehas, kommer den nya tillämpningen (som beskrivits ovan) att börja gälla från 1 januari 2025.