Certifikat och utbildning för Pipistrel Virus SW 128
Publicerad 16 aug 2024
EASA har publicerat EU-regler för certifikat och utbildning gällande eldrivna enmotoriga flygplan.
Nu finns det äntligen EU regler beslutade för certifikat och utbildning gällande eldrivna enmotoriga flygplan genom kommissionens genomförandeförordning (EU) 2024/2076, vilket började gälla 14 augusti 2024. Det innebär att för er som idag flyger, examinerar eller utbildar på Pipistrel Virus SW 128, inte längre kan använda er av det 71(2) undantag som Transportstyrelsen tidigare beslutat om.
Vilka regler gäller?
I kommissionens genomförandeförordning (EU) 2024/2076 framgår vilka regler som gäller för att flyga ett eldrivet enmotorigt flygplan. Sammanfattningsvis ska enmotoriga flygplan med olika motorer betraktas som en variant av klassen SEP-flygplan. För att t.ex. utöka klassen SEP-flygplan med en variant som har en annan motor, t.ex. från kolvmotor till elmotor, krävs skillnadsutbildning enligt vad som framgår i reglerna. I flygcertifikatet blir det inga förändringar, utan det ska fortsatt framgå klassen SEP. Klassen förlängs som vanligt enligt bestämmelserna i FCL.740.A eller för LAPL(A) innehavare enligt FCL.140.A, däremot framgår det vad som krävs om man som pilot inte flugit en variant med annan motor under de senaste två åren.
EASA arbetar med att även besluta om AMC/GM till dessa regler, men de är ännu inte beslutade. Vi återkommer med information när även detta finns på plats.
OBS! Transportstyrelsen vill även uppmärksamma er om att det finns en del uppenbara översättningsfel i den svenska versionen. T.ex. används benämningen ”SPE” vid flera olika regelparagrafer, vilket ska vara SEP. Dessutom kan ni utläsa ordet ”PALL” vid flera olika regelparagrafer, där det rätta ordet ska vara LAPL. Den engelska versionen är dock korrekt, så ni kan även gå in och läsa i den om något skulle vara oklart.
Ni hittar samtliga regelförändringar i sin helhet här: Official Journal of the European Union