Beräkning och mätning av flygbuller

Flygbuller kan beskrivas både med hjälp av beräkningar och mätningar.

Metoderna kompletterar varandra och valet av metod beror på syftet med den bullerbeskrivning man avser göra. Beräkningar av flygbuller är bra för att beskriva ett helt års bullerexponering över ett större område, medan stickprovsmätningar är bra för att beskriva bullersituationen i en punkt just vid det aktuella mättillfället.

I Sverige är det vanligt att beräkna buller och sedan följa upp med stickprovsmätningar.

Beräkningar har högre reproducerbarhet medan mätningar vanligen ger stora spridningar i resultatet. Flygbullerberäkningar utförs ofta för att användas som underlag för miljöprövningar av flygplatser samt bebyggelseplanering kring flygplatser. Det skulle vara olämpligt att använda mätningar i dessa syften på grund av den stora spridningen i resultat som då erhålls. En stor fördel med beräkningar (utförda med enhetlig tillämpning) är högre rättsäkerhet vid prövning.

Beräkning

Transportstyrelsen, Försvarsmakten och Naturvårdsverket har fastställt ett kvalitetssäkringsdokument som innehåller beräkningsmetoden för flygbuller och som ska säkerställa en enhetlig tillämpning i Sverige.

Myndigheterna enades den 19 mars 2010 om principer för kvalitetssäkring av flygbullerberäkningar i Sverige. Principerna innebär att ECAC-dokument 29 ska vara utgångspunkten för flygbullerberäkningar i Sverige. Den 31 oktober 2011 fastställdes också ett kvalitetssäkringsdokument, som innehåller beräkningsmetoden för flygbuller, och som ska säkerställa en enhetlig tillämpning i Sverige. Denna beräkningsmetod är en revidering av nu gällande beräkningsmetod som myndigheterna fastställde 1998.

De tre berörda myndigheterna har i en arbetsgrupp, där även Boverket och Socialstyrelsen har deltagit, tagit fram kvalitetssäkringsdokumentet. Dokumentet innehåller teknisk/akustisk specifikation av hur flygbullerberäkningar i samband med miljöprövningar av flygplatser samt bebyggelseplanering intill flygplatser ska utföras.

Syftet med etableringen av kvalitetssäkringsrutiner och fastställande av beräkningsmetod är att maximera standardiseringen av flygbullerberäkningar och därmed minimera att flygbullerberäkningar blir beroende av enskilda tekniska överväganden.

Transportstyrelsens ansvar gällande beräkningsmetoden för flygbuller har år 2012 övergått till Trafikverket.

Mätningar

Mätningar av flygbuller ska göras enligt mätstandarder, till exempel Nordtest ACOU 075 eller ISO 3891 och/eller ISO 20906:2009 beroende på syftet på mätningen.

Mätning av LAmax

Det är viktigt att vara medveten om att då man mäter LAmax (den högsta ljudnivån som registrerats under en bullerhändelse) erhålls alltid en spridning i resultatet på grund av spridning utmed flygvägarna, varierande gaspådrag, meteorologiska förhållanden med mera. Beräkning av LAmax däremot, görs i en punkt från en bestämd flygplanstyp förutsatt att flygplanet följer angiven flygväg, vilket ger ett mer precist resultat.

Mätning av buller

Mätningar av buller kan vara lämpligt då man önskar mer bullerdata om en flygplanstyp som saknas i de internationellt vedertagna bullerdatabaserna (som används som indata vid beräkningar). Mätningar av utomhusnivå är däremot inte lämpliga för att avgöra om ett bostadshus är berättigat till bullerisolering eller ej, eftersom förhållandena vid det enskilda mättillfället vad gäller till exempel vindförhållanden då kan avgöra om bullerisolering behöver utföras eller ej.

Ljudmätning via mobiltelefonen

Det har blivit populärt att ladda ned så kallade " appar" med funktionen ljudmätning till sin mobiltelefon. För närvarande kan dessa appar endast ge en hyfsad fingervisning om ljudnivåer. Användare bör vara medveten om att resultaten är beroende av variationer i respektive mobils mikrofonkänslighet (som ofta är sämre vid lägre frekvenser respektive högre ljudnivåer) och om A-filter används eller ej.

Transportsstyrelsen avråder därför tills vidare från att använda resultat från ljudmätning erhållna via appar som underlag i samband med tillståndsprövningar av flygplatser.

Är du nöjd med informationen på sidan?

Tack för att du lämnade ett omdöme!