Förbered dig inför resan
För att resebyrån eller flygbolaget
ska kunna ge dig det stöd du behöver
kanske de måste fråga dig om ditt liv.
Du kanske tycker att frågorna är privata,
men de måste fråga
för att kunna ge dig rätt stöd.
De här frågorna kan de ställa:
- Kan du gå själv genom flygplatsen
eller behöver du rullstol? - Ska du använda din egen rullstol
eller vill du låna en? - Är din egen rullstol hopfällbar.
- Är din egen rullstol batteridriven?
- Hur mycket väger stolen
och hur bred är den? - Ska någon hjälpa dig att köra rullstolen?
- Kan du gå själv gå i trappan till flygplanet?
Ska någon hjälpa dig? - Behöver du en rullstol inne i flygplanet?
- Behöver du en tillgänglig toalett på flygplanet?
- Reser du med medicinsk utrustning?
- Har du astma eller svårt att andas?
- Behöver du assistans under flygresan?
Det här kan du inte få hjälp med
Flygbolaget kan inte hjälpa dig
med att äta, lyfta, tala, ge medicin
eller inne på toaletten.
Om du behöver hjälp med det
ska du resa med en ledsagare.