Boka resa
Du kan boka din resa hos en resebyrå eller en bokningsagent.
Det är viktigt att du berättar om dina särskilda behov.
Information om dina behov ska stå i bokningen.
Be om en kopia så att du ser att de skrivit in
det du har berättat.
Du ska inte boka din resa på internet
om du har särskilda behov.
Det går inte att lägga in ditt behov av assistans i bokningssystemet.
Om du ändå vill boka på internet
ska du tala om för flygbolaget
att du har behov av assistans.
Boka din biljett så tidigt som du kan.
Boka senast två dagar innan du ska resa.
Då hinner flygbolaget ordna med assistans.
Vissa flygbolag kan bara ta emot
några passagerare med funktionsnedsättning på varje resa.
Om du bokar din resa tidigt
ökar chansen att kunna resa när du vill.