Vid årsskiftet 2020/2021 upphörde bransch- och arbetsgivarorganisationen Almega/Tågföretagen med att driftsförhållandeanpassa Internationella järnvägsunionens (UIC) lastsäkringsmetoder för godstransporter på det svenska järnvägsnätet. Har den här förändringen ökat risken för olyckor i järnvägssystemet på ett oacceptabelt sätt, eller kan den komma att göra det framöver? I juni 2022 fick Transportstyrelsen i uppdrag att utreda den frågan. 

Rapporten presenterades i januari 2023 och vår sammantagna bedömning är att en ökad olycksrisk inte går att utesluta men att alltför kort tid har förflutit för att det ska gå att dra någon bestämd slutsats i dagsläget.

I Transportstyrelsens regleringsbrev för 2024 fick myndigheten i uppdrag att fortsatt redovisa utvecklingen i fråga om händelser och incidenter som kan antas bero på bristande lastsäkring inom godstransporter på järnväg. Detta görs årligen i Transportstyrelsens årsredovisning.

 
Antal 2019 2020 2021 2022 2023
Anmälningar till Transportstyrelsen om problem med last och lastsäkring 17 16 11 20 14
  • Varav anmälningar som påvisar problem med semitraliler
2 4 3 5 0
  • varav anmälningar till Statens haverikommision (semitrailers)
2 2 3 5 0
Tillsyner lastsäkring/farligt gods 10 7 3 11 12
Tillsynsärenden1 lastsäkring/farligt gods 26 16 7 30 23
Företag med brister inom last och lastsäkring 5 2 1 12 5
Förelägganden relaterade till last och lastsäkring 3 justerad, 2 klara 02 0 2 1

1Att det blir fler tillsynsärenden än tillsynstillfällen beror på att flera företag kontrolleras samtidigt vid varje tillsynstillfälle. Exempelvis kan tillsynen ske på en rengerbangård där flera företag har sina vagnas uppställda och det kan var aflera avsändare inblandade i transporten på dessa vagnar.

2Dock information till berörda företag