Prövning av tvist
Järnvägsföretag eller den som ansökt om eller beviljats infrastrukturkapacitet eller tillgång till en tjänst, kan genom att hänskjuta tvist få prövat om en infrastrukturförvaltares eller tjänsteleverantörs beslut står i överensstämmelse med gällande regler.
Syftet med prövningen av en tvist är att den som anser sig ha blivit orättvist behandlad, diskriminerad eller på något sätt kränkt, ska kunna överklaga vissa typer av beslut till en särskild instans, regleringsorganet. I Sverige är det Transportstyrelsen som prövar tvister enligt 10 kap. 8 § järnvägsmarknadslagen.
Prövningen kan omfatta beslut som fattats med stöd av 4–9 kap. järnvägsmarknadslagen, föreskrifter som har meddelats i anslutning till dessa kapitel eller vissa direkt tillämpliga EU-rättsakter, dvs. rättsakter meddelade med stöd av direktiv 2012/34/EU och förordning (EU) nr 913/2010 (godskorridorförordningen).
Vad kan vi pröva?
Det som Transportstyrelsen kan pröva är bland annat följande:
- trafikeringsrätt och tilldelning av infrastrukturkapacitet
- innehållet i järnvägsnätsbeskrivningen (JNB)
- trafikledning
- planering av moderniserings- eller underhållsarbete
- avgiftsuttag
- tillhandahållande av järnvägsrelaterade tjänster
- infrastrukturförvaltarens oberoende och opartiskhet.
Hur begär man prövning av tvist?
Det finns inga formkrav för hur en begäran ska utformas. Den som vill begära prövning av tvist kan med fördel använda blanketten Prövning av tvist enligt järnvägsmarknadslagen 10 kap. 8 §. Den som skickar in en begäran ska vara behörig. Behörighet kan styrkas genom fullmakt eller liknande.
Blankett: Prövning av tvist enligt järnvägsmarknadslagen
Var noga med att ange grunden för er begäran om prövning av tvist och vad ni vill att Transportstyrelsen ska pröva. Det är den sökandes yrkanden som anger ramen för vår prövning. Det är också viktigt att beskriva bakgrunden till tvisten.
Vad händer efter att en begäran har kommit in?
Transportstyrelsen ska inom en månad från det att begäran om prövning av tvist lämnats in begära in relevant information och inleda samråd med de berörda parterna. Ibland behöver begäran kompletteras för att vi ska kunna pröva den. Vi begär då in kompletteringar från den som begärt tvistprövning. Därefter låter vi motparten yttra sig. Ibland behöver vi inhämta uppgifter flera gånger, vilket förlänger handläggningstiden. Vi fortsätter att kommunicera utredningen fram till dess att all relevant information har inkommit. Transportstyrelsen ska fatta sitt beslut inom sex veckor från det att all relevant information har lämnats in. Transportstyrelsens beslut kan överklagas till förvaltningsrätten.
Beslut i tvister
Hade du nytta av informationen på den här sidan?
Tack för att du lämnade ett omdöme!