Restriktioner för transport av semitrailer på järnvägsvagn i Danmark
2021-03-08
PocketwagonDen 23 januari fattade den danska säkerhetsmyndigheten, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen beslut om förbud för trafik med så kallade "pocketwagon" på hela det danska järnvägsnätet.
Bakgrund
Danska säkerhetsmyndigheten ersatte, från och med den 6 februari, ursprungligt förbud från den 23 januari med ett nytt krav om kompletterande åtgärder för att säkerställa ytterligare barriärer då lastsäkringen på "pocketwagon", utrustade med kingpinlåda av typ MAZ 80800, inte anses vara tillförlitlig av den Danska säkerhetsmyndigheten.
Vilka regler finns och vem ansvarar för att de följs?
Järnvägsföretagen har skyldighet att i sitt säkerhetsstyrningssystem ta om hand egna och gemensamma risker i järnvägssystemet och därmed ha rutiner vid lastning, lastsäkring och kontroll före avfärd.
Vad händer nu?
Inom Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) pågår ett arbete, JNS Urgent Task Force, som syftar till att ta fram förslag på åtgärder för alla typer av vagnar med olika typer av kingpinlådor. Möten hålls intensivt under första kvartalet 2021 för att om möjligt komma fram till förslag på kortsiktiga åtgärder för denna typ av händelse. Representanter från Transportstyrelsen ingår i denna grupp.
Transportstyrelsen har stämt av med säkerhetsmyndigheterna i Norge, Tyskland, Nederländerna, Belgien. Dessa länder är, i likhet med Sverige, av uppfattningen att det i dagsläget inte finns skäl att införa restriktioner för transporter av semitrailers på järnvägsvagn.