Milstolpe i utvecklingen av nya koppel för järnvägsfordon
Publicerad 1 aug 2024
Transportstyrelsen har nu för första gången godkänt järnvägsvagnar utrustade med DAC-koppel för användning i kommersiell trafik.
Transportstyrelsen har nu för första gången godkänt järnvägsvagnar utrustade med DAC-koppel för användning i kommersiell trafik. Förkortningen DAC står för Digital Automatic Coupler, digitala automatiska koppel. Det är en ny typ av koppel mellan järnvägsfordon som är under utveckling för att inom några år ersätta de skruvkoppel och buffertar som sedan gammalt sitter på de mer än 500 000 lok och vagnar som används i godstrafiken på järnväg i Europa. De nya, automatiska kopplen ger en mycket snabbare och säkrare hopkoppling av järnvägsfordon än de traditionella skruvkopplen och kan göra godstrafiken på järnväg effektivare. Kopplen gör det även möjligt att elektrifiera godsvagnar och att överföra digital information, vilket ger stora möjlighet att göra järnvägstrafiken säkrare genom att man exempelvis kan montera teknik för att detektera skador på vagnarna och urspårningar.
Transportstyrelsens beslut är det första av detta slag och är ett tillfälligt godkännande. Beslutet innebär att sex godsvagnar kommer att rulla i kommersiell trafik med DAC-koppel från tre olika tillverkare fram till slutet av 2026. Prov i kommersiell trafik är viktiga som ett led i arbetet med att testa hur de nya kopplen fungerar under skiftande temperaturer och väderförhållanden, och hur väl de klarar slitaget som uppstår i daglig drift. Dessa tester och DAC ingår i TRANS4M-R projektet inom EU. Mer om projektet finns att läsa på:
Mer om projektet finns att läsa på: