Joint Network Secretariat (JNS) slutrapport för olyckan i Gotthard-tunneln

Publicerad 26 sep 2024

En slutrapport från Europiska unionens järnvägsbyrå, ERA och dess JNS- grupp ”Accident in the Gotthard base tunnel with focus on broken wheels” har nyligen publicerats.

Händelsen

I augusti 2023 spårade ett godståg ur inne i Gotthardtunneln i Schweiz på grund av ett skadat hjul. Skadorna i tunneln blev omfattande och reparationsarbetet tog mer än ett år vilket ledde till halverad kapacitet på en av Europas viktigaste transportvägar genom Alperna under perioden. 

Efter olyckan initierade schwiziska Federal Office of Transport (FOT) ett JNS-förfarande hos Europiska unionens järnvägsbyrå (ERA) i syfte att förbättra säkerheten inom godstrafiken på järnväg och analysera risker för hjulbrott.

JNS-gruppen som sattes samman byggde vidare på tidigare arbete om trasiga/spruckna hjul inom JNS och initialt fokuserade man på om redan framtagna långsiktiga åtgärder för hjulpar av typ BA 004 även skulle kunna vara effektiva för hjul av typen BA 390 samt utvidgas för liknande hjultyper. Om inte skulle gruppen se över vilka ytterligare åtgärder som skulle behövas. Gruppen har bestått av representanter från olika parter så som säkerhetsmyndigheter och järnvägsföretagens och infrastrukturförvaltarnas Europeiska intresseorganisationer med flera.

Åtgärder på europeisk nivå har nu definierats och publicerats. Slutrapporten, som kom i juli 2024, sprids nu genom alla de organisationer som arbetat tillsammans i JNS-gruppen. Rapporten finns endast tillgänglig i engelsk version.

Vissa av de framtagna riskkontrollåtgärderna ersätter tidigare, av JNS publicerade, åtgärder avseende hjultyp BA 004. Vänligen läs rapporten för detaljer.

För vilka gäller rekommendationerna?

Alla godstransportföretag på järnväg, infrastrukturförvaltare, fordonsinnehavare och enheter som ansvarar för underhåll (ECM) av godsvagnar som trafikerar Europa rekommenderas att analysera relevansen av åtgärderna enligt rapporten från JNS arbetsgrupp. De relevanta åtgärderna ska sedan implementeras i organisationernas säkerhetsstyrningssystem och i drifts- och underhållsbestämmelserna samt genomföras och implementeras i praktiken.

ERA rekommenderar starkt att rapportens innehåll och rekommendationer tillämpas av samtliga berörda aktörer. Aktörer som eventuellt väljer att inte tillämpa dessa metoder ska via riskanalyser kunna visa att man uppnår åtminstone en liknande säkerhetsnivå genom alternativa åtgärder.

Verifiering av att åtgärder implementerats med anledning av rapporten kan komma att ske via tillsyn.