JNS slutrapport för händelserna på Stora Bältbron
Publicerad 24 maj 2022
En slutrapport från Europeiska järnvägsbyrån, ERA, och dess JNS- grupp ”Great Belt bridge Accident/Incident” har nyligen publicerats.
Om rekommendationen
JNS-gruppen tillsattes föranlett av händelserna på Stora Bältbron 2019 och 2021 och fick till uppgift att först ta fram kortsiktiga och långsiktiga lösningar för den risk som uppdagades i samband med händelserna. Gruppen har bestått av representanter från olika parter så som säkerhetsmyndigheter, järnvägsföretagens och infrastrukturförvaltarnas Europeiska intresseorganisationer, UIC, vagnstillverkare med flera.
Slutrapporten fokuserar på att hantera risken för att semitrailers lastade på järnvägsvagnar rör sig otillåtet utanför den tillåtna lastprofilen under transporten.
Slutrapporten sprids nu genom alla de organisationer som arbetat tillsammans i JNS-gruppen. Rapporten finns endast tillgänglig i engelsk version.
För vilka gäller rekommendationerna?
Rekommendationerna i rapporten vänder sig till alla de aktörer som är involverade i transporterna av semitrailers inom Sverige och inom hela Europa.
ERA rekommenderar starkt att rapportens innehåll och rekommendationer tillämpas av samtliga berörda aktörer. Aktörer som eventuellt väljer att inte tillämpa dessa metoder ska via riskanalyser kunna visa att man uppnår åtminstone en liknande säkerhetsnivå genom alternativa åtgärder.
Rapportens innehåll
Lastsäkringsåtgärder som rekommenderas av JNS gäller för alla inblandade parter.
Järnvägsföretaget är ytterst ansvarig för säker last under hela transporten och måste säkerställa att lasten är säker före avfärd. Innan lastning av semitrailers ska följande vara utfört:
- Terminalen/lastaren kontrollera vagnen och kingpin-lådan vid ankomst
- ECM för vagnen ska ha utfört föreskrivet underhåll i tid på vagnen och kingpin-lådan ska vara underhållen enligt tillverkarens intervall
- Kingpinlådans låsanordning ska kontrolleras att den fungerar som avsett
- kingpin lådans position och höjd ska ställas in för att passa avsedd trailer.
Terminalens kranförare ska ha hjälp av en extra person på marken som ser och kan guida så att trailern lastas rätt.
Efter lastning men före avfärd kontrollerar järnvägsföretaget, enligt sina rutiner att allt är OK för avfärd.
Järnvägsföretaget ska säkerställa att terminalen/lastare har lastsäkringsinstruktioner och att personalen har lämplig utbildning och kompetens. Dessa rutiner ska finnas i järnvägsföretagets SMS och lämpligen även säkras genom kontrakt/avtal med berörda terminaler.
Delar av rapporten kommer att lyftas in i den Acceptable Means of Compliance, AMOC, för ”Säkerhet för last” som ERA tagit fram kopplat till kraven på lastsäkring i TSD Drift.
Vad som här lyfts fram ur rapporten är endast ett exempel på dess innehåll. Samtliga berörda aktörer rekommenderas att ta del av hela rapporten.
Nuläge vid Stora Bältbron
När det gäller transporter i Danmark över Stora Bältbron kvarstår vissa meningsskiljaktigheter när det gäller påverkan av kraftig sidovind och vertikala låskrafter i kingpinlådan samt järnvägsföretagens förmåga att kontrollera lastsäkring före avfärd. Därför kvarstår tillsvidare NSA DK nationella beslut om minst 14 ton bruttovikt på semitrailern och säkerställande av minst 85 kN låskraft i kingpinlådan vid transport av semitrailers lastade på järnvägsvagnar över Stora Bältbron.