Beslut om föreläggande mot Trafikverkets revision av tågplan 2023 och 2024
Publicerad 19 mar 2025
Transportstyrelsen har under året följt Trafikverkets hantering av anpassning av tilldelade tåglägen till banarbeten – revisionsprocessen. Trafikverket har inte klarat av hålla tiderna i revision under 2023 och 2024. Däremot ser Transportstyrelsen en klar förbättring över tid. Därför följer vi upp med ett nytt föreläggande, men utan att förena det med vite.
I den årliga tågplanen anger Trafikverket hur kapaciteten på järnvägen ska användas, både i form av de tåglägen som ska trafikeras och de banarbeten som ska utföras. Den fastställda tågplanen innehåller tåglägen som inte är anpassade efter planerade banarbeten. För att hantera detta arbetar Trafikverket löpande med att anpassa tåglägen i sin revisionsprocess.
Revisionsprocessen är indelad i olika perioder och måste följa reglerna om tidsfrister för banarbeten i kommissionens delegerade beslut (EU) 2017/2075[1] (bilaga VII). Enligt punkt 12 ska infrastrukturförvaltaren ge uppdaterad information om erbjudna tåglägena för persontåg senast fyra månader och för godståg senast en månad före början av kapacitetsbegränsningen. I sin järnvägsnätsbeskrivning (JNB) 2023 har Trafikverket valt att tillämpa en gemensam tidsgräns på 18 veckor för alla tåg. För JNB 2024 har denna tidsgräns justerats till fyra månader innan tåget ska gå.
Under våren 2022 genomförde Transportstyrelsen tillsyn av tidshållningen i revisionen av tågplan 2022 (TSJ 2022-2154). Tillsynen visade att Trafikverket inte följde villkoren i sin JNB. Därför beslutade Transportstyrelsen att förelägga Trafikverket att säkerställa att arbetet med tågplan 2023 följde villkoren i JNB för tilldelning av infrastrukturkapacitet.
Transportstyrelsen har nu genomfört en tillsyn över Trafikverkets tidshållning i revisionen av tågplan 2023 och även tågplan 2024. Tillsynen omfattar både Trafikverkets arbete med att följa villkoren i JNB och hur de lever upp till kraven i punkt 12 i bilaga VII. För hanteringen av T23 konstaterar vi att Trafikverket inte i någon revisionsperiod varken uppfyllde villkoren i JNB eller kravet på fyra månader enligt bilaga VII. I arbetet med revision för T24 har Trafikverket både följt tidsgränserna enligt bilaga VII och i sin JNB för fler perioder än föregående år, och även då det ännu är brister för flera av perioderna så är förseningarna av en kortare tid jämfört mot tidigare. Alltjämt så kvarstår det dock förseningar från Trafikverkets håll när det kommer till att leverera uppdaterade tåglägen, varför Trafikverket inte lever upp till kraven i sin revisionsprocess för T24. Därför har Transportstyrelsen beslutat om att förelägga Trafikverket att åtgärda bristerna. Med anledning av att Transportstyrelsen ser en betydlig förbättring i Trafikverkets arbete med revision så förenas inte detta föreläggande med något vite.
Beslutet om föreläggandet TSJ 2022-4997 och beslut om avslut av föreläggande TSJ 2022-2154 är publicerat den 19 mars 2025 på Transportstyrelsens hemsida.