Transportstyrelsen har genomfört en riskanalys i enlighet med CSM-RA utifrån plötsligt förlorad bromsförmåga vid användandet av kompositbromsblock i vinter-förhållanden. Riskanalysen visar på intolerabla risker som måste hanteras av järnvägsföretagen för att vara på en acceptabel nivå.
Att omhänderta risker i verksamheten är inget nytt för vare sig för er som järnvägsföretag eller för infrastrukturförvaltare. Men nu när vintern närmar sig vill vi ändå passa på att uppmärksamma er på den risk som uppstår när ni drar godsvagnar som är försedda med andra bromsblock än gjutjärn.
Genomförd riskanalys, tester och inrapporterade händelser visar på att broms-förmågan kan vara väsentligt reducerad under vissa förhållanden, speciellt vid låga temperaturer och snörök.
Det finns flera sätt att ta hand om risken med reducerad bromsförmåga. Dessa risker kan bland annat påverkas av tågsammansättning, tågets längd, tågets vikt, typ av bromsblock (kan vara olika på vagnarna), hastighet, lokanpassningar (som efterbromsventil, varmbromsning).
Det är viktigt att ni hanterar uppkomna risker inom ramen för ert säkerhetsstyrningssystem.
Sätt alltid säkerheten främst! Detta oberoende av om ni i er riskhantering skulle komma fram till att hastighet, lastvikt eller en kombination av dessa måste reduceras då bromsvikten anpassas.
Utifrån Transportstyrelsens modell för riskbaserad tillsyn kommer tillsyns-aktiviteter anpassas för att fånga upp hur ni som järnvägsföretag omhändertar riskerna som kan uppstå till följd av användandet av kompositbromsblock.
Information in English