Plan- och byggregler för vägar och spårbunden trafik
Transportstyrelsen har rätt att ställa tekniska krav på vägar, gator, järnvägar, spårvägar och tunnelbanor.
Transportstyrelsens bemyndigande enligt plan- och byggförordningen (PBF) omfattar den fysiska infrastrukturen, broar, tunnlar samt utrustning och anordningar kopplat till järnvägar, tunnelbanor, spårvägar, vägar och gator. Våra byggregler innefattar föreskrifter och allmänna råd kopplat till följande egenskapskrav:
- bärförmåga, stadga och beständighet
- säkerhet i händelse av brand
- skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljö
- säkerhet vid användning
- skydd mot buller.
Gällande föreskrifter
Det finns flera författningar som har meddelats utifrån vårt bemyndigande enligt PBF
- Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd TSFS 2019:93 om säkerhet i vägtunnlar som trädde i kraft i oktober 2019.
- Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd TSFS 2017:119 om personsäkerhet i tunnlar och plattformsrum för tunnelbana och spårväg, med ikraftträdande i januari 2018.
Länk till konsekvensutredning TSF 2016-124. - Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd TSFS 2018:57 om tillämpningen av eurokoder, med ikraftträdande oktober 2018. Länk till konsekvensutredning TSF 2013:164.
- Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd TSFS 2021:122 om egenskapskrav för vägar, gator, spårvägar och tunnelbanor (byggregler) som trädde i kraft 1 februari 2022. Länk till konsekvensutredning och remissammanställning.
TSFS 2018:57 och andra generationens eurokoder
Publiceringen av den andra generationens eurokoder har nu påbörjats av SIS. För att uppfylla Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2018:57) om tillämpning av eurokoder ska dock även fortsättningsvis den första generationens eurokoder och våra nationella val till dem i TSFS 2018:57 användas. Det är först när nationella val har gjorts av Transportstyrelsen till den andra generationens eurokoder och en ny författning med dessa val samt föreskrifter och allmänna råd om tillämpningen av den andra generationens eurokoder har tagits fram som den generationen kan tillämpas.
Syftet med att publicera den andra generationens eurokoder innan de kan börja tillämpas är att även aktörer som inte medverkar i någon av SIS:s kommittéer som hanterar eurokoderna ska kunna få tillgång till dem. På så sätt kan olika intressenter inom bygg- och anläggningssektorn sätta sig in i de nya eurokoderna innan de måste tillämpas för att uppfylla samhällets krav på bärförmåga, stadga och beständighet. Därigenom kan exempelvis utbildningsmaterial och uppdatering av programvaror förberedas i god tid innan det blir ett myndighetskrav att den andra generationens eurokoder ska tillämpas.
Forskning och innovation (FoI)
Vi upphandlar och utför Forsknings och utvecklingsprojekt (FoI) för att avgöra om det finns behov av nya krav eller ändring av gällande krav. De slutsatser och rekommendationer om uttrycks i rapporterna är rapportförfattarnas egna och speglar inte nödvändigtvis Transportstyrelsens uppfattning.
Pågående FoI-projekt
Projektbenämning | Utförare |
---|---|
Underlag till nationella val (NDP) till EN 1992-1-1 Betongkonstruktioner | Tyréns Sverige AB |
Underlag till nationella val (NDP) till EN 1993-1-1, EN 1993-1-5 och EN 1993-1-8 (stålkonstruktioner) | Pro Development i Sverige AB |
Underlag till nationella val (NDP) till EN 1990 och till EN 1991-2 (Trafiklast på broar och andra anläggningar) | Heikki Lilja Consulting Oy |
Underlag för nationella val (NDP) till EN 1999 Aluminiumkonstruktioner | Torsten Höglund Handelsbolag |
Avslutade FoI-projekt
Projektbenämning | Utförare |
---|---|
VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) | |
Movea Trafikkonsult AB | |
RiskTec Projektledning AB | |
LED-belysningens effekter på djur och natur med rekommendationer (Rapport) |
Calluna |
Utformningskrav på spårvägsanläggningar (Rapport) |
VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) |
Krav för att förhindra fallolyckor (Rapport) |
VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) |
Movea Trafikkonsult AB | |
Säkerhetsmål för |
WSP Sverige AB
Brandskyddslaget RiskTec Projektledning AB HPH Projekt AB |
WSP Sverige AB | |
Litteraturstudie och kunskapssammanställning om eftergivliga belysningsstolpar i vägmiljön |
VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) |
Säkerhet vid användning – kravställande för skyddsanordningar |
VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) |
Luftkvalitet i vägtunnlar – Konsekvens-utredning och förslag till nationellt riktvärde |
WSP Sverige AB |
Slutrapport - Luftkvalitet i vägtunnlar, tilläggsuppdrag nationellt riktvärde |
WSP |
Second Opinion - Luftkvalitet i vägtunnlar – konsekvensutredning och förslag på nationellt riktvärde |
TØI (Transportøkonomisk Institutt). |
Brandskyddslaget, WSP, Risktec |
|
Brandskyddslaget, Risktec |
|
VTI (Statens väg- och transportforskarinstitut) |
|
Utvecklad basstandard för korta vägtunnlar och val av riskanalysmetod |
WSP |
Movea |
|
Basstandardens förhållande till säkerhetsmål för vägtunnlar |
WSP |
WSP |
|
Krav på korsningsutformning | Movea Trafikkonsult AB |