Jobba hos oss
Vi skapar samhällsnytta och arbetar med frågor som gör skillnad till sjöss, på land och i luften. Tillsammans möjliggör vi morgondagens resor och transporter.
Vi är mitt i en digital förändring där vårt uppdrag är att framtidssäkra och modernisera våra samhällsviktiga system. Vi ska bland annat bygga ett nytt, modernt och robust vägtrafikregister som måste vara tillgängligt dygnet runt och året om.
Att etablera egen it-drift och utveckla vårt långsiktiga it-säkerhetsarbete är andra viktiga uppdrag som pågår här och nu.
Här spelar våra medarbetare en avgörande roll.
Välkommen med din ansökan!
Våra lediga jobb
Vi söker dig som vill arbeta för att möjliggöra morgondagens resor och transporter. Välkommen att bli en i vårt lag!
Visa lediga jobb Visa lediga it-jobb
Våra förmåner
Som medarbetare hos oss erbjuds du ett hållbart arbetsliv med flexibel arbetstid, friskvårdstimme varje vecka och mer semester än hos många andra arbetsgivare. Läs mer nedan!
Som medarbetare på Transportstyrelsen får du en individuell lön.
Vi har flextid, men du måste naturligtvis hålla dig inom vissa ramar och anpassa dig till dina arbetsuppgifter. Vi har också ledigt vissa klämdagar - antalet varierar från år till år.
Hos oss har du mer semester än hos många andra arbetsgivare. Du får 28, 31 eller 35 dagar per år beroende på hur gammal du är. Du får också betald semester redan första året du är anställd.
Du har dessutom möjlighet att göra vissa enskilda överenskommelser med din chef. Tanken är att du ska kunna påverka din arbetssituation genom att göra ett personligt val. Överenskommelsen kan till exempel innebära att du får en högre lön i utbyte mot färre semesterdagar, att du byter lön mot fler semesterdagar eller att du satsar mer på pensionen.
Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt.
För tjänster med stora krav på säkerhet är det vanligtvis nödvändigt att arbeta på kontoret.
Beroende på vilken tjänst det gäller kan det finnas möjlighet att välja arbetsort. Vilka orter som är möjliga framgår av respektive jobbannons.
Att du fortsätter utvecklas är viktigt för oss. Varje år gör du och din chef därför en utvecklingsplan där ni kommer överens om vilka uppdrag och arbetsuppgifter som är eller ska bli aktuella framöver. Planen handlar också om dina utmaningar och vad du själv behöver göra för att utvecklas. Vi har dessutom ett stort utbud av interna utbildningar som ger dig stöd i ditt arbete. Kompetensutveckling är också en naturlig del i det vardagliga arbetet genom samarbetet med kollegor med andra arbetsuppgifter i exempelvis arbetsgrupper och projekt.
Om du studerar på fritiden kan du få ledigt för att ta examen eller för att skriva en tenta. Du kan också söka bidrag för kurs- och terminsavgifter och litteratur.
För oss är det viktigt att du mår bra. Du får därför ett friskvårdsbidrag på 2000 kronor per år. Dessutom får du använda en timme av arbetstiden varje vecka för friskvård. För alla anställda finns det även möjlighet till fritidsaktiviteter genom våra fritidsföreningar.
Om du skulle blir sjuk så får du viss ersättning för dina besök hos läkare, psykolog och sjukgymnast. Du får också ersättning för kostnaden du haft för vissa läkemedel, om du omfattas av högkostnadsskyddet. Som statligt anställd får du dessutom, genom avtal, högre sjukersättning under en viss period.
Du kan också få samtalsstöd om du hamnar i en kris, en konflikt eller får andra problem oavsett om de beror på arbetet eller är privata. Du kan även få rådgivning i ekonomiska och juridiska frågor.
När du blir förälder får du ett föräldrapenningtillägg på 10 procent utöver den föräldrapenning som Försäkringskassan betalar ut. Du kan också arbeta deltid ända till ditt barn fyller 12 år.
Hade du nytta av informationen på den här sidan?
Tack för att du lämnade ett omdöme!