EDI för trängselskatt

EDI gör det möjligt för oss att skicka skatteavier elektroniskt till företag. Tekniken är ett led i att förenkla hanteringen både för oss som avsändare och för våra mottagare.

Skicka in skatteavier elektroniskt

EDI, Electronic Data Interchange, är ett sätt att skicka skatteavier elektroniskt. I stället för den vanliga pappershanteringen går avin med EDI elektroniskt hela vägen - från oss, genom OpusCapitas betalväxel och till de företag som anmält sig för EDI.

Tjänsten innebär att ditt företag får avisering av trängselskatt via EDI, Electronic Data Interchange. Vid eventuella tilläggsavgifter kommer Transportstyrelsen att sända pappersavier.

Ansökan om avisering av trängselskatt via EDI

Den här blanketten använder du som företagare när du ska ansöka om avisering av trängselskatt via EDI.

Frågor

Om du har frågor kan du kontakta oss via e-post på kundtjanst-EDI@transportstyrelsen.se. Du kan också ringa vår kundtjänst för trängselskatt på telefonnummer .

Samarbete med OpusCapita AB

EDI-lösningen är ett samarbete med OpusCapita som är vår VAN-leverantör och agerar fakturaväxel.

Svefaktura som filformat

Vi använder Svefaktura som standardformat för den elektroniska avin. Svefaktura är en standard för enkel elektronisk utväxling av fakturor och används av alla statliga myndigheter.

Relaterad information