Frågor och svar om infrastrukturavgifter

Den 1 februari 2015 infördes broavgift för passage över Motalabron och Sundsvallsbron. Nedan har du svar på frågor kring broavgifterna.

Infrastrukturavgifter är en typ av avgifter som tas ut för att finansiera bygget av en exempelvis en ny bro, väg eller tunnel. Det innebär att den som använder infrastrukturen ska vara med och betala för den.

När bron, vägen eller tunneln är färdigbetald tas avgiften bort.

Syftet med en infrastrukturavgift är att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och miljön, men även att bidra till finansieringen av investeringar i väginfrastrukturen i olika områden.

Trafikverket beslutar, i överenskommelse med berörda kommuner om hur stora beloppen ska vara.

Personbilar, lastbilar och bussar som väger mindre än 14 ton ska betala infrastrukturavgift. Däremot behöver inte motorcyklar, mopeder, utryckningsfordon, EG-mobilkranar, diplomatfordon samt bussar med en totalvikt av minst 14 ton betala någon avgift.

Belopp olika fordon - Motalabron
• 5 kronor per passage för personbil, lätt lastbil och buss
• 11 kronor per passage för tunga lastbilar (totalvikt över 3,5 ton)

Belopp olika fordon - Sundsvallsbron
• 9 kronor per passage för personbil, lätt lastbil och buss
• 20 kronor per passage för tunga lastbilar (totalvikt över 3,5 ton)

I Sverige kan infrastrukturavgifter endast tas ut på exempelvis en nybyggd bro, väg eller tunnel för att täcka kostnaderna för byggandet. Om bron, vägen eller tunneln redan är byggd med allmänna medel, kan man enligt svensk lag inte i efterhand införa någon avgift. Infrastrukturavgifter motiveras med att den som nyttjar infrastrukturen får betala för detta.

I Sveriges storstadsområden används trängselskatt. Trängselskatter motiveras med att den som bidrar till trängsel och miljöproblem får betala för de samhällskostnader detta medför.

När en bil passerar en betalstation sker en registrering och kameror fotograferar bilens registreringsskyltar, först framifrån och sedan bakifrån. Bilden beskärs i kameran så att enbart registreringsskylten och området närmast skylten visas. Bilens registreringsnummer identifieras direkt i kameran med hjälp av så kallad OCR-teknik (Optical Character Recognition), som också används vid avläsning av streckkoder. När registreringsnumret har lästs av matchas det med vägtrafikregistret och avgiftsplikt fastställs.

 

Transportstyrelsens kostnader för att trycka, kuvertera och skicka ut en pappersavi uppgår till cirka 2,20 kronor. Kostnaderna för porto är förhållandevis låga på grund av de stora volymer brev vi skickar ut. I genomsnitt skickas 750 000 skattebeslut ut via brev varje månad. Att kostnaden per beskattad passage är lägre (2 kronor) än kostnaden för ett brevutskick (2,20 kronor) beror på att många avier (cirka 210 000) skickas ut elektroniskt till fordonsmottagarens internetbank (e-avi), och att många företag samlar alla skattebeslut på en och samma avi (samlingsfaktura) vilket också minskar kostnaden för distribution.

Om du som är avgiftsskyldig anser att ett beslut om infrastrukturavgift har blivit fel, kan du via vårt webbformulär eller brev begära omprövning hos Transportstyrelsen.

Skicka begäran om omprövning via vårt webbformulär (välj alternativet "Begär omprövning)

Skicka din begäran per brev till:
Transportstyrelsen
Omprövning infrastrukturavgift
701 95 Örebro

I din begäran om omprövning ska följande ingå:

• Fordonets registreringsnummer

• Datum för avgiftsbeslutet

• Anledningen till att du begär omprövning

• Ditt namn och din adress

En begäran om omprövning ska ha kommit in till Transportstyrelsen senast 60 dagar efter det att beslut om avgift har fattats.

Du som har parkeringstillstånd för rörelsehinder kan inte ansöka om befrielse från infrastrukturavgiften. Infrastrukturavgiften fungerar alltså inte på samma sätt som trängselskatten.

 

Nej, det finns inte några avgiftsfria dagar, avgiften tas ut dygnet runt.

I Motala är avgiften 5 kronor per passage för personbil, lätt lastbil och buss. Tunga lastbilar med en totalvikt över 3,5 ton betalar 11 kr.

I Sundsvall är avgiften 9 kronor per passage för personbil, lätt lastbil och buss. Tunga lastbilar med en totalvikt över 3,5 ton betalar 20 kr.

Enligt lagstiftningen heter det infrastrukturavgift och vi har valt att använda begreppet broavgift i Motala och Sundsvall. Så broavgift är en form av infrastrukturavgift. Det står infrastrukturavgift på aviseringarna från Transportstyrelsen.

Personbilar, lastbilar och bussar som väger mindre än 14 ton ska betala avgiften. Även utländska fordon ska betala avgift.

Utryckningsfordon,  motorcyklar, mopeder, EG-mobilkranar och bussar med en totalvikt av minst 14 ton behöver inte betala någon avgift.

När man kör sitt fordon genom betalstationen tas en bild av fordonets registreringsskylt. Via ett automatiskt system skickas bilden till Transportstyrelsen där fordonet identifieras och debiteras.

Det tas en bild av ditt fordon när du passerar igenom betalstationen. Den använder Transportstyrelsen för att kunna identifiera fordonet som passerar genom betalstationen. När identifikationen är gjord så tas bilden bort från systemet. Inga bilder arkiveras.

Relaterad information

Frågor

Använd chatten för att snabbt få svar på enklare frågor. Har du en mer komplex fråga skickar du den via vårt kontaktformulär för infrastrukturavgift.