Privat- och allmänflyg
Informationen på de här sidorna vänder sig till dig som flyger privat- och allmänflyg och till dig som är intresserad av att börja flyga på din fritid.
Transportstyrelsen arbetar för en säker luftfart. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Vi har därmed ett övergripande ansvar för flygning som utförs av privatpersoner.
Populära sidor
Luftrumsintrång - ett hot mot flygsäkerheten
De senaste årens sammanställningar av inrapporterade luftfartshändelser visar att det vanligaste misstaget som begås inom privat- och allmänflyg är luftrumsintrång. Ett luftrumsintrång innebär att ett luftfartyg flugit in i kontrollerad luft utan klarering. Luftrumsintrång innebär en stor flygsäkerhetsrisk och kan minimeras genom att planera noggrant före flygning. Glöm inte se till att kartmaterial och navigationsdatabaser är uppdaterade. Tips och råd om planering före flygning:
- Flygsäkerhetsprogrammet
- Flygning i kontrollerat luftrum kräver klarering
- Airspace infringement | EASA
- Planerade militära flygövningar
- Aktiva R/D-områden (Daily use plan) | LFV
- Drönarkartan | LFV
Försenad färdplan
Begreppet Network Manager är en ny funktion vid flödesplaneringstjänsten för Europeiskt luftrum vid Eurocontrol. Med införandet av funktionen infördes även ändringar i SERA gällande när en försening av färdplan måste meddelas.
En försening av färdplan måste meddelas om förseningen är större än
Flygning i okontrollerad luft VFR | 60min |
Flygning i kontrollerad luft VFR | 30min |
IFR-flygning | 15min |
Här finns mer information om Network Manager och vad som händer om försening av färdplan inte meddelas.
Transponderkrav vid IFR-flygning
Transportstyrelsen vill uppmärksamma piloter och organisationer som opererar enligt IFR att transponderkravet för att flyga IFR inom svenskt FIR är att luftfartygets SSR-transponder skall vara utrustad med mode-S.
AIP GEN 1.5 har uppdaterats med gällande transponderkrav i svenska luftrum. Läs mer om kraven på mode-S transponder vid IFR-flygning.
Luftrum | VFR | IFR |
Kontrollzon (CTR) | A | S |
Terminalområde (TMA) | AC | S |
Kontrollområde (CTA) | AC | S |
Trafikinformationzon (TIZ) | N | S |
Trafikinformationsområde (TIA) | N | S |
Okontrollerad luft (G-luft) | N | S |
A - Mode A krävs
AC - Mode A och C med automatisk tryckhöjdsrapportering krävs
S - Mode S krävs
N - Inget transponderkrav
Cost share
I del-NCO nämns cost-share. Det innebär ett sätt för piloter att dela på kostnader med övriga ombord.
Cost-share kan vara både flygning från A till B eller en flygtur från A till A.
Följande gäller för cost-share:
- Man får dela på de direkta kostnaderna som uppstår i samband med flygningen
- Direkta kostnader definieras av EASA som t.ex. bränsle, flygplatsavgifter eller kostnaden för att hyra ett flygplan
- Ej fler än 5 passagerare + pilot
- Piloten ska betala sin del av flygningen, piloten får inte flyga gratis eller tjäna något på det
Du kan läsa mer här
Luftvärdighetsförnyelse
Transportstyrelsen skickar inte längre ut en påminnelse när luftvärdigheten går, eller har gått ut på luftfartyget. Det åligger ägaren eller operatören att försäkra sig om att ett luftfartyg är luftvärdigt före flygning. Detta gäller alla typer av luftfartyg, EASA/Bilaga I/Experiment etc.
Här finns förnyelse av luftvärdighet EASA luftfartyg respektive förnyelse av luftvärdighet Icke EASA luftfartyg beskrivet.
Här finns blanketter som rör luftvärdighet samlade.
Du kan kontrollera luftvärdigheten genom att söka luftfartyg i luftfartygsregistret, med reservation för att det kan vara en viss eftersläpning i registret.
Frågor och svar om avgifter
Transportstyrelsen har publicerat svar på de vanligaste frågorna om avgifter inom luftfart.
Prenumerera på information från Transportstyrelsen
Du kan få information till din mejl från Transportstyrelsen när något nytt publiceras eller uppdateras på webbplatsen. Det kan till exempel handla om nya regler inom luftfarten.
Hade du nytta av informationen på den här sidan?
Tack för att du lämnade ett omdöme!