Tipsa om misstankar om korruption, mutor eller jäv

Om du misstänker korruption, mutor eller jäv hos Transportstyrelsen kan du tipsa om det. Du kan välja att vara anonym.

Vad kan anmälas?

Visslarsystemet är till för att upptäcka allvarliga oegentligheter inom Transportstyrelsen. Det kan exempelvis vara mutor, bestickning, bedrägeri eller förfalskning. Det kan också handla om allvarliga fall av miljöbrott som Transportstyrelsen gör sig skyldig till eller säkerhetsrisker i Transportstyrelsens arbetsmiljö.

Ett visslarsystem är inte till för att anmäla mindre förseelser eller för att framföra allmänt missnöje och klagomål.

Hur hanteras anmälan

Transportstyrelsen har valt att ta hjälp av ett externt företag, 2Secure, som tar emot anmälan.

Just nu byter Transportstyrelsen system för att anmäla misstänkt korruption, mutor eller jäv hos Transportstyrelsen. Det nya elektroniska systemet för anmälningar kommer vara på plats i början av januari 2017.

Om du innan det nya elektroniska systemet är på plats vill anmäla misstänkt korruption, mutor eller jäv hos Transportstyrelsen kan du använda:

e-postadressen wb@2secure.se eller telefonnummer 070-2770212.

Det går även bara att posta anmälan till:

2Secure
Box 34037
SE100 26 Stockholm

Alla uppgifter som inkommer tas på allvar och hanteras av en utsedd handläggare. 

Du kan välja att vara anonym genom att inte uppge namn och kontaktinformation i din anmälan. Om du lämnar personrelaterad information tar 2Secure bort den innan de skickar anmälan vidare till Transportstyrelsen. Den ursprungliga anmälan finns kvar hos 2Secure.

Eftersom Transportstyrelsen är en statlig myndighet betraktas en anmälan som kommer in till Transportstyrelsen som allmän handling och kan komma att lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen. Även en anmälan som kommer in till Transportstyrelsens samarbetspartner 2Secure kan vara att betrakta som en allmän handling

Observera att du inte kan använda den här kontaktvägen för andra typer av ärenden, t ex för att lämna synpunkter på ett ärende som handläggs för din räkning eller få kontakt med en handläggare. Eftersom anmälan går till en extern part, 2Secure, har de inga möjligheter att hjälpa till med sådan information.