Ansök om tillstånd

Här ansöker du som vill bli järnvägsföretagare eller infrastrukturförvaltare om tillstånd för att få bedriva järnvägstrafik eller driva och förvalta infrastruktur.

Genom tjänsten kan du ansöka om tillstånd och se dina aktuella ansökningar. Du kan även se avgifter kopplat till tillståndsansökningarna.

Innan du ansöker om tillstånd måste du ansöka om användarnamn och lösenord. Gör det när du vet vilket tillstånd du avser att söka.

  1. ansöka om användarnamn och lösenord
  2. Ansök om tillstånd  

Ansökan om konto gäller nya tillstånd och omprövningar av tillstånd. Om du vill göra förändringar på ett redan beslutat tillstånd ska du meddela Transportstyrelsen genom att skicka e-post till jarnvag@transportstyrelsen.se. Ett användarkonto gäller en begränsad tid. Ansök därför bara om konto om du avser att ansöka om tillstånd de närmaste månaderna.

Vi rekommenderar att du läser vägledningarna så att du vet vilket tillstånd som är aktuellt för just dig. Är du osäker så hör av dig till sektion infrastruktur och sektion järnvägsföretag.

Här hittar du vägledningar för järnvägsföretag.

Att ansöka om tillstånd

Du ska göra din ansökan om tillstånd på svenska. Ansökan sker i ett system kallat TRAP (Transportstyrelsens Administrativa Process Stöd). När du ansöker om ett tillstånd möter du ett frågeformulär där ditt svar på varje fråga styr vilken typ av frågor som följer. Du behöver därför bara besvara frågor som är nödvändiga för handläggningen av just ditt ärende. Vid varje fråga finns en symbol som indikerar att det finns mer information och hjälp när du ska besvara frågorna. 

Alla obligatoriska frågor måste vara ifyllda för att du ska kunna avsluta och skicka in din ansökan. Det är möjligt att spara och fortsätta arbeta i systemet en annan dag. Du bifogar även dokument till din ansökan via tjänsten.

När du skickar in din ansökan kommer du även att få besked om vilken avgift Transportstyrelsen kommer att ta ut för att pröva din ansökan. Du kan hela tiden se hur olika svar och val som du gör påverkar den slutliga avgiften.

Handläggningstiden för en tillståndsansökan är fyra månader förutsatt att ansökan är fullständig.

Avgiften måste vara betald innan handläggningen påbörjas

Vi påbörjar ingen handläggning förrän avgiften är betald. Du kommer att få en faktura när du har skickat in din ansökan om säkerhetstillstånd.

Om Transportstyrelsen i samband med handläggningen behöver kompletteringar återkommer vi till dig via e-post.

Har du frågor om tjänsten kontaktar du sektion järnvägsföretag eller sektion infrastruktur, telefon växel 0771 - 503 503.

Museiorganisationer

Organisationer som bara bedriver kulturhistorisk verksamhet på järnvägsområdet kan vara befriade från vissa avgifter och ha rätt till rabatt på andra. Organisationerna måste dock kunna styrka att ett antal kriterier är uppfyllda för att få betraktas som en museiorganisation i avgiftshänseende. Läs mer om vad som krävs och ansök om att få bli betraktad som museiorganisation.

Fortsatt utveckling

En fortsatt utveckling pågår av tjänsten för att lägga till ansökningar kopplat till behörighet för lokförare och underhållsansvarig enhet (ECM). Systemet kommer även på sikt att kunna öppnas för ansökningar från aktörer på spårväg och tunnelbana. Dessa typer av ansökningar måste du för närvarande göra via blanketter.

Se aktuella avgifter för drift av spåranläggning, spårtrafik och/eller särskild trafikledningsverksamhet.