Att söka jobb hos oss

Alla som söker jobb hos oss får en personlig sida i vårt e-rekryteringssystem. Där kan du se dina ansökningar och vilken status de har.

När du söker ett jobb hos oss registrerar du dina uppgifter, CV och ett personligt brev i vårt e-rekryteringssystem. Dina uppgifter blir sökbara för dem som gör rekryteringen och lagras i två år efter att rekryteringen är avslutad.

Personuppgifterna på den som får jobbet lagras längre. De är offentliga och lämnas ut om någon begär det. Vi ansvarar för uppgifterna och använder dem så som personuppgiftslagen säger att man ska.

Vanliga frågor och svar kopplat till jobb- och karriärmöjligheter hos oss

Du får ett automatiskt svarsmejl från oss till din e-post där det står att vi har tagit emot din ansökan. Om du inte har fått någon bekräftelse kan det bero på att du har skrivit fel e-postadress när du öppnade ditt användarkonto. Det kan även bero på ett tillfälligt systemfel. Kolla om du skrivit in rätt e-postadress och försök igen.

När du går in på vår webbsida och öppnar ett ledigt jobb, ansöker du genom att klicka på ”Ansök” längst ner på sidan. Om du är ny användare, klickar du på ”Ny användare” för att skapa ett eget användarkonto i vårt e-rekryteringssystem. Då får du en personlig startsida där du kan se dina ansökningar och vilken status de har. I ansökan bifogar du ditt personliga brev och cv. Du hittar de lediga jobben under rubriken Vi söker dig!

Vi utannonserar våra lediga tjänster. När ansökningstiden går ut så går vi igenom alla ansökningar och gör ett urval utifrån den kravprofil vi har. De som är aktuella kallas till en första intervju. Ibland använder vi oss av tester och vi tar alltid referenser. Efter det beslutar vi vem som ska få jobbet och vi meddelar övriga sökande om att tjänsten är tillsatt. 

En rekrytering kan ta olika lång tid beroende på vilken tjänst som ska tillsättas och hur många som söker. Ibland är det många som är intresserade och då kan urvalsprocessen och intervjuer ta lite längre tid. Ibland är det lite färre sökande och då förlänger vi ofta ansökningstiden.

Många som jobbar hos oss har en universitets- eller högskoleutbildning. Det varierar ganska mycket vilken bakgrund vi vill att du ska ha men det är vanligt att vi frågar efter en samhällsvetenskaplig, systemvetenskaplig eller juridisk utbildning. Vi har även yrkeskategorier där det räcker att du har gymnasiekompetens.

Vi söker nästan hela tiden nya medarbetare till olika verksamhetsområden. Just nu söker vi extra många till vår it-avdelning.

Inom en statlig myndighet finns en del förmåner som de privata företagen generellt inte har. Vi har bland annat längre semester, upp till 35 dagar på ett år, och möjlighet att vara hemma med sjuka barn till de är 12 år. Du kan läsa mer under rubriken Förmåner.

Om du har ett eget förslag på vad du vill skriva om, går det bra att skicka det till oss via kontakt@transporstyrelsen.se. Ange att mejlet ska till personalavdelningens personalenhet. Du kan läsa mer under rubriken Examensarbete.