Trängselskatt i Stockholm

Alla fordon som är registrerade i Sverige
betalar trängselskatt
när fordonet kör in eller ut ur Stockholms innerstad.
Trängselskatten gäller från måndag till fredag
mellan halv sju på morgonen
och halv sju på kvällen.
På andra tider betalar du ingen trängselskatt.

Helgdagar, dag före helgdag och i juli månad
betalar du inte trängselskatt.
Du betalar inte heller skärtorsdagen, långfredagen
och annandag påsk.

Det kostar olika mycket pengar

på olika tider på dygnet
att köra in och ut ur Stockholm.
Det kostar 10 kronor, 15 kronor eller 20 kronor.

Men det kostar aldrig mer än 60 kronor per dag
även om du skulle resa mer under en dag.

Hur går det till?

Runt Stockholm finns betalstationer
som läser av ditt fordons registreringsskylt
varje gång fordonet kör förbi.
Betalstationerna fungerar bara
de tider då trängelskatten ska betalas.

Du betalar varje månad

Det går inte att betala vid betalstationen.
Transportstyrelsen skickar en betalningsavi till dig
månaden efter att du har kört förbi en betalstation.
Du har sedan en månad till på dig
att betala skatten.
Får du ingen betalningsavi av oss
måste du själv be oss om en.
Om du inte betalar i tid
får du en extra avgift på 500 kronor.

Här är ett exempel på hur du ska betala trängselskatt

Månad 1

Fordonet kör förbi en eller flera betalstationer.
Transportstyrelsen räknar
hur många gånger du har kört förbi
och hur mycket du ska betala.

Månad 2

Du får ett skattebeslut och en räkning i slutet på månaden.

Månad 3

Du ska betala senast den sista dagen i den här månaden.

Dela:
Skriv ut